După o serie de promisiuni, măsuri paliative și divergențe de opinie care au blocat intervenția statului român pe piața carburanților, liderii PNL, PSD și UDMR sunt aproape de finalul negocierilor, în privința prețului la care va fi plafonată vânzarea benzinei și motorinei.
Avem mai bine de un an de creșteri succesive ale prețurilor la carburanți și trei luni în care aceștia s-au scumpit în ritm accelerat, incontrolabil. Limita de suportabilitate este atinsă, deja apărând primele forme de protest.
Mulți conaționali nu sunt însă convinși că protestele care se desfăoară prin blocarea temporară a unor pompe de alimentare ar fi și eficiente, însă iată că cei din coaliția guvernamentală au înțeles mesajul și conștientizează că nu mai au încotro până la proteste masive (anunțate pentru 30 iunie), așa că vin cu primele date despre ceea ce spun că vor face.
Citește AICI despre protestele care ar urma să se desfășoare pe 30 iunie.
PSD cere plafonarea preţurilor la carburant la o sumă de aproximativ şapte lei, în timp ce PNL tinde să accepte soluţia, dar aşteaptă toate analizele ca să vadă dacă este nevoie şi de alte măsuri suplimentare.
Executivul are la îndemână două soluţii
Prima soluţie ar fi plafonarea preţului la pompă, dar cu reducerea accizei şi a TVA-ului.
A doua soluţie este impozitarea cu 90% a preţurilor nejustificate. Dacă pe intrările pe lanţ la firmele de carburant sunt la un anumit nivel, apoi comercianții măresc foarte mult, acea creştere a preţului trebuie să fie impozitată la 90%, ca o măsură de descurajare.
Indiferent de varianta adoptată, aceasta va fi dublată de măsurile care să nu permită comercianților să speculeze micșorarea impozitelor, transformând și această diferență în profit.
România nu trebuie să inventeze metode de lucru eficiente, acestea fiind deja puse în aplicare în alte state din UE, unde și-au dovedit eficiența. Premierul Nicolae Ciucă și partenerii săi de la guvernare susțin că este o chestiune de zile până la decizia finală.