Sunt șoferi care au permis și cei din jur se întreabă cum l-au obținut, pentru că sunt adevărate antitalente la volan. Sunt șoferi care au permis, știu să conducă, dar au excese comportamentale, care generează accidente grave. Cea de a treia categorie este a celor care nu se numesc șoferi, pentru că nu au permis, dar se încumetă să conducă pe drumurile publice.
Un nou caz grav readuce în atenție riscurile la care suntem expuși și pe care un om normal cu greu le acceptă ca fiind prezente la tot pasul.
Şase copii au fost loviţi de un autoturism, miercuri seară, în timp ce se aflau pe o trecere de pietoni, în municipiul Petroşani, judeţul Hunedoara.
În urma accidentului, un copil de 11 ani a fost resuscitat de echipajele medicale, alţi patru au fost duşi de urgenţă la spital cu ambulanţe, iar un al şaselea a fost dus la spital de familie. Toți au vârsta între 11 și 14 ani.
UPDATE: La puțin timp după publicarea articolului, medicii au anunțat că unul dintre copii a decedat, deși în ultimele ore s-au făcut eforturi supraomenești pentru ca viața să-i fie salvată. Avea doar 11 ani…
Şoferul, un tânăr de 19 ani, a fugit de la locul accidentului, fiind găsit ulterior de poliţişti. El nu are permis de conducere şi era băut.
„Conducătorul auto a prezentat o concentraţie la etilotest de 0,81 mg/l, alcool pur în aerul expirat, şi a fost condus la unitatea medicală din Petroşani, în vederea recoltării probelor biologice necesare stabilirii alcoolemiei”, a informat IPJ Hunedoara.
A fost reținut, însă abia de aici începe discuția care ar trebui să genereze o schimbare majoră în legislație: pedepsele pentru astfel de fapte ar trebui să fie cu executare și cu ani mulți.
Așadar, ca orice om normal, atunci când ieșim într-un spațiu public, în calitate de șoferi sau pietoni, avem tendința firească să ne gândim că și ceilalți sunt ca noi. Spre exemplu, atunci când urcăm la volan, știm că este obligatoriu să avem permis de conducere și că, pe lângă atenția constant la nivel maxim, trebuie să respectăm toate regulile din Codul Rutier.
Chiar și șoferii cu experiență pot să greșească, dar nu poți avea așteptări în privința responsabilității de la indivizi care nu au permis de conducere. Nu au cunoștințele teoretice necesare pentru a șofa, nu au experiență în trafic și nu își pun problema siguranței celorlalți. ”Bonus”, unii se deplasează în stare de ebrietate sau sub influența drogurilor. Este un ”cocktail” ucigător și produce efecte asupra oamenilor nevinovați.
Scenele teribile de la Hunedoara nu sunt singulare. Este imposibil să ai câte un polițist pe urma fiecărui iresponsabil, chiar dacă s-au intensificat controalele care îi vizează, mai ales în acest an. Spre exemplu, în Prahova, nu a existat zi în care mai mulți indivizi aflați la volan să nu fie prinși conducând beți, drogați și fără a avea permis pentru nicio categorie de vehicule, unii reușind cu ”succes” să surprinși în toate cele trei ipostaze simultan.
Se deschid dosare penale, se fac cercetări, unii sunt reținuți, apoi puși în libertate după 24 de ore, de parcă nu este evident că reprezintă pericole pentru societate. Sunt rare cazurile în care reținerile sunt urmate și de arestări preventive, ca să nu mai spunem despre procesele lungi finalizate oricum, dar nu cu pedepsirea celor vinovați.
În ultima perioadă, prin modificări succesive ale Codului Rutier, s-a umblat și la pedepsele care vizează categoria expusă astăzi. Dacă procesele celor care conduc fără permis, beți/drogați și produc accidente cu victime s-ar finaliza cu pedepse cu executare, ar fi un semnal serios pentru cei ca ei. În plus, societatea ar fi mult mai bine protejată în fața iresponsabilității criminale.