De regulă, în cazul coliziunilor față-spate, de vină sunt șoferii care nu au păstrat distanța de siguranță în mers față de autovehiculul din față. Există însă și nuanțe ale acestei situații, pe care merită să le discutăm, pentru că din zona sancțiunilor nu trebuie să lipsească administratorii drumurilor.
Cazul din weekend de la Brașov aduce în atenție subiectul superficialității autorităților, mai ales în sezonul rece, când nu acordă importanța cuvenită întreținerii carosabilului.
Știrea inițială despre carambolul de la ieșire din Brașov spre Ploiești poate fi citită AICI.
Așadar, în condițiile în care în sezonul rece poate oricând să se formeze gheață pe carosabil, trecerea de la asfalt uscat la cel acoperit cu astfel de capcane putând fi bruscă, trebuie să fie mereu un motiv de atenție sporită pentru șoferi.
Carambolul de la Brașov nu a fost cauzat de viteza excesivă sau de depășiri neregulamentare. În condițiile în care se circulă în coloană, chiar și cu viteză redusă, intrarea pe un sector de drum acoperit cu gheață duce la imposibilitatea celor aflați în coloana respectivă să mai oprească sau să evite coliziunile față spate.
Frânarea clasică nu doar că nu mai este eficientă, ci pentru șoferii neexperimentați cauzează deplasarea incontrolabilă a autovehiculului. Nici cei cu experiență bogată și cu abilități în derapaje controlate nu reușesc să redreseze întotdeauna mașina, neavând la dispoziție spațiul necesar și fiind prinși la mijloc în coloană.
Titi Aur, multiplu campion la raliuri și expert în conducere defensivă:
„Primul lucru: pe pod apare poleiul mult mai repede, mult mai ușor. Când suntem în jurul temperaturii de zero grade, apare poleiul, mult mai ușor, mult mai repede decât pe asfaltul normal.
Pentru că pământul are inerție termică mare și când vine frigul din aer nu reușește să înghețe apa de pe asfalt. Dar podul fiind mult mai subțire, și bate vântul și pe dedesubt, se răcește mult mai repede și la minus un grad, minus 2 grade apare poleiul, apare gheața neagră.
Acest lucru se învață la cursul de conducere defensivă. Din păcate nu și la școala de șoferi.”
Așadar, în astfel de condiții se ia în calcul conduita șoferilor raportată la condițiile de deplasare, dar trebuie pus accentul pe obligațiile administratorilor de drumuri.
Primăria Brașov susține că s-a dat cu material antiderapant pe podul de la Dârste. Mașina de deszăpezire ar fi intervenit în jurul orelor 5.45. Aproximativ trei ore mai târziu, 17 autovehicule au intrat în coliziune, pe podul de la ieșire din Brașov spre București (DN 1). Din fericire, nu s-au înregistrat victime.
Purtătorul de cuvânt al Primăriei Brașov, Sorin Toarcea: „S-a intervenit la 5.45 pe pasajul de la Dârste. Am vorbit cu operatorul de salubrizare și la 5.43 mașina de deszăpezire era pe pasajul de la Dârste și a împrăștiat material antiderapant. Așteptăm și noi constatările poliției și, în funcție de concluziile lor, vedem dacă este cazul să ne îndreptăm împotriva operatorului de deszăpezire.”
Până la momentul publicării acestui articol nu există încă o concluzie oficială în privința vinovăției. Cum nu a fost semnalată și dovedită vreo manevră imprudentă a unuia dintre șoferii implicați, vinovăția aparține administratorului drumului, care nu s-a asigurat că operatorul de deszăpezire și-a îndeplinit obligațiile contractuale.
Pentru șoferi este mai puțin important că primăria Brașov va sancționa operatorul de salubritate, importantă pentru ei fiind recuperarea prejudiciului de la administrator, respectiv de la primărie.
Cazul de la Brașov trebuie să fie un avertisment serios pentru toți administratorii de drumuri, indiferent că sunt naționale, județene sau din alte categorii, aceștia având obligația să intervină unde este cazul și să elimine pericolele specifice sezonului rece.