Chiar și cei mai puțin inițiați în mecanică auto au auzit despre distribuție, despre necesitatea schimbării ei periodice. Cei mai mulți se interesează la ce interval de km parcurși trebuie făcută înlocuirea, ignorând un alt criteriu extrem de important, despre care vorbim astăzi, într-o nouă ediție a vlogului ICars România.
Nu ne aventurăm în detalii tehnice, pentru că operațiunea de schimbare a unui kit de distribuție nu este deloc simplă, necesitând să fie efectuată de către un mecanic calificat.
Știți deja că distribuțiile sunt de două feluri, pe lanț și pe curea. Au trecut demult vremurile când cele pe lanț nu se schimbau, astăzi fiind făcute mașini care ”să țină” doar câțiva ani, apoi să ceară mulți bani pentru mentenanță, eventual schimbarea autovehiculului cu un altul nou, la fel de ”durabil”.
În fine, în 99% din cazuri distribuțiile pe curea sunt cele care au intervale mai scurte de schimb. Distribuția este esențială în angrenajul mașinii, fiind cea care sincronizează perfect.
Distribuția reprezintă ansamblul tuturor pieselor care permit schimbarea periodică a gazelor din cilindri. Pe scurt, sistemul de distribuție asigură introducerea aerului în amestec cu carburantul în cilindri și evacuarea gazelor arse. Practic, sincronizează perfect mișcarea componentelor mecanice ale motorului.
Ruperea distribuției poate fi catastrofală pentru motor, în sensul în care daunele produse sunt mult mai costisitoare dacă se optează pentru reparație, decât dacă se înlocuiește motorul.
Este clar pentru toată lumea că nu te joci cu așa ceva, mai ales dacă tocmai ți-ai cumpărat o mașină second. Chiar și cu ”documente” doveditoare, nu poți avea întotdeauna încredere în cel care ți-a vândut-o și cu siguranță mulți au și avut astfel de experiențe nefericite.
Și tot din experiență, acesta fiind subiectul vlogului de astăzi (video la final), știm că cei fără experiență se gândesc doar la km pe care mașina i-a parcurs de la ultimul schimb. Au căutat pe internet și au văzut că unele se schimbă la 60-70.000 de km, altele la peste 200.000 de km, fiecare motor cu specificațiile lui. Ceea ce nu iau mulți în calcul este perioada care a trecut de la ultimul schimb.
Sfatul nostru: nu luați de bun tot ce găsiți pe internet, pentru că o informație, deși aparent bună, dacă este incompletă poate dăuna grav.
Spre exemplu, poate că parcurgeți puțini km pe an, și abia dacă ați făcut 40-50.000 de km în 4-5 ani. Dar, stați liniștiți, crezând că mai puteți merge fără griji încă măcar vreo 20.000 de km. Aici apare problema: la schimbarea kitului de distribuție pe curea se ține cont și de numărul anilor. Cureaua are la bază cauciucul, iar acesta în timp ”îmbătrânește”, respectiv își pierde proprietățile care îi dau flexibilitatea, mai ales în condițiile în care este utilizat la temperaturi ridicate. De aici și până la crăparea lui, apoi la rupere nu mai este mult de parcurs.
Video – cum arată un kit de distribuție care nu a ajuns la rulajul maxim de km indicat de producător, dar peste care au trecut mai mult de 5 ani. Din fericire, noul proprietar al mașinii a luat decizia corectă de a schimba kitul urgent, înainte de o daună totală a motorului.