Veniți după restricțiile din pandemie, românii par să încerce să ducă o viață normală, neafectată de criza economică. Cel puțin asta se poate deduce privind cifrele înmatriculărilor de autoturisme noi în România.
Acestea au înregistrat o creştere de 37,8% în primele două luni ale acestui an, faţă de aceeaşi perioadă din 2022, iar pe segmentul autoturismelor „verzi” s-a raportat o majorare cu 63,2%, arată datele publicate, luni, de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Pe piaţa naţională, în topul primelor zece mărci, autoturisme şi autovehicule comerciale, pe primul loc se află Dacia – cu 9.359 de unităţi vândute în două luni.
Clasamentul continuă cu: Renault (3.058 unităţi); Ford (1.694 unităţi); Toyota (1.555 unităţi); Hyundai (1.550 unităţi); Mercedes Benz (1.497 unităţi); Volkswagen (1.402 unităţi); Skoda (1.373 unităţi); BMW (868 unităţi); Suzuki (671 unităţi).
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele două luni din acest an, motorizările pe benzină au înregistrat o scădere de 0,5% faţă de cota deţinută în perioada similară din anul anterior, până la o pondere de 66,8%.
În ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea au consemnat o scădere de 2,7%, de la an la an, şi deţin o cotă de 12,6% din total.
Autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns, după primele două luni din 2023, la o cotă de piaţă de 20,6%, care depăşeşte cu 8% cota deţinută de motoarele diesel.
În această marjă, autoturismele full electrice deţin o cotă de 8,6% din piaţă, în creştere de la 5,9%, cât era în intervalul ianuarie- februarie 2022.
La începutul anului, achiziţiile din categorie maşinilor ecologice au crescut considerabil (+63,2%), comparativ cu perioada similară a anului trecut. Se remarcă creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+99,7%) şi a celor plug-in hybrid (+35%).
Astfel, autoturismele electrice au continuat trendul crescător şi în luna februarie 2023, ajungând la volume duble, cu o creştere de 114% faţă de luna similară din 2022, dar şi la nivelul celor două luni (+99,7%) din 2023 faţă de 2022.
Clasamentul primelor cinci cele mai vândute autoturisme 100% electrice cuprinde următoarele modele:
Dacia Spring – cu 1.057 unităţi (+235,6%, de la an la an); Renault Megane (151 unităţi, fără înmatriculări în perioada similară din 2022); Volkswagen e-UP! (149 unităţi, +175,9%); Tesla Model 3 (cu 63 unităţi, -34,4%); Tesla Model Y (62 unităţi, creştere de 60 ori faţă de aceeaşi perioadă din anul anterior).
Pe segmentul autoturismelor Plug-in, clasamentul primelor cinci cele mai vândute autoturisme cuprinde următoarele modele: Ford Kuga (121 unităţi şi o creştere de 108,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent); Mazda CX 60 (70 unităţi, fără înmatriculări în perioada similară din 2022); Volkswagen Tiguan (61 unităţi, +117,9%); BMW X5 (54 unităţi, +116%); Hyundai Tucson (54 unităţi, +14,9%).
La capitolul tipul proprietarului, cele mai multe achiziţii de autoturisme, în primele două luni ale anului în curs, persoanele juridice au reprezentat 57%, iar diferenţa de 43% a revenit persoanelor fizice.