Sancționarea agresivității la volan nu este singura propunere care vizează modificarea Codului Rutier în acest an, dar este domeniul care a dat cele mai multe bătăi de cap și care a generat cele mai multe și mai grave accidente în anul care tocmai s-a încheiat. Proiectul de lege este în dezbatere, fiind urmat de procedurile de adoptare.
Lipsa de educație (nu doar rutieră), frustrările, necunoașterea legislației, disprețul față de ceilalți participanți la trafic, precum și alte motive care duc la comportamentul agresiv la volan vor putea fi mult mai dur sancționate, dacă propunerile de modificare pentru Codul Rutier vor fi adoptate.
Și, din câte spun legiuitorii, aceste propuneri au toate șansele să treacă, mai ales că sunt dorite și de majoritatea șoferilor, oameni cu bun simț și cu un comportament civilizat în trafic, dar care oricând pot să devină victime ale iresponsabililor.
Tipurile considerate ca făcând parte din ”comportamentul agresiv la volan” și care vor fi atent monitorizate de către polițiști:
– flash-urile și claxonatul în mod repetat, dacă nu există o situație de urgență, de pericol care să impună utilizarea lor
– slalomul printre mașini, schimbarea succesivă a direcției de mers care periclitează desfășurarea în siguranță a circulației
– depășirile periculoase, peste linia continuă, ale unor mașini aflate în coloană
– Rulatul foarte aproape de alte vehicule, la viteze mari
– Accelerarea mașinii prin patinarea excesivă, în gol, a roților (burnout)
– Întoarcerea mașinii prin folosirea frânei de mână
– Conducerea pe o roată a motocicletelor
Pentru astfel de comportamente în trafic, sancțiunile vor fi cuprinse între 1.305 și 2.900 lei, potrivit proiectului de lege.
O altă modificare legislativă, care însă nu se poate face doar prin completarea Codului Rutier, ci și prin alte modificări ale unor legi, ar fi utilizarea camerelor de bord ale mașinilor din trafic, înregistrările de pe acestea putând fi astfel folosite de poliție pentru sancționarea unor abateri, cu excepția depășirii vitezei legale, pentru acest tip de contravenție fiind necesară utilizarea aparaturii omologate.
În prezent, cu mici excepții, imaginile de pe camerele de bord pot fi folosite de către polițiști doar pentru ”a le bate obrazul” șoferilor indisciplinați, nu și pentru sancționarea acestora.
Cu titlu de certitudine în modificarea Codului Rutier rămâne deocamdată doar sancționarea agresivității la volan, problema legată de utilizarea imaginilor de pe camere fiindd încă în discuție.