Este vorba despre o lege pe care mulți posesori ai permisului de conducere categoria B o așteptau, sperând să poată conduce și motociclete, chiar dacă doar de capacitate cilindrică sub 125 cmc și doar pe cele care au cutie de viteză automată. Parlamentul a venit cu noi modificări la finele lunii decembrie, după ce președintele Iohannis a trimis-o la reexaminare. Acum, președintele a sesizat Curtea Constituțională cu privire la aceste modificări care exced atribuțiunile legislativului în cadrul reexaminării.
Legea care prevede ca permisul de conducere categoria B să fie valabil şi în cazul anumitor tipuri de motociclete, dacă șoferul are vârsta de 24 de ani împliniţi, iar permisul eliberat pentru categoria B a fost obţinut cu cel puţin trei ani în urmă a fost atacată de președintele Klaus Iohannis la Curtea Constituțională.
Actul normativ a fost adoptat de deputați în decembrie, după ce fusese votat și în vară și întors în Parlament de Iohannis pentru reexaminare.
Administrația Prezidențială a explicat de ce a contestat legea:
„Parlamentul a intervenit asupra condiţiei de a deţine de minium 3 ani permisul pentru categoria de vehicule B astfel încât acest tip de permis să poată fi utilizat şi pentru motocicletele cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, categoria A1 şi a redus această perioadă la 2 ani.
Astfel, deşi Parlamentul trebuia să îşi limiteze intervenţia la cadrul trasat de cererea de reexaminare a Preşedintelui, acesta a reconfigurat condiţiile în care deţinătorul unui permis pentru categoria de vehicule B ar putea utiliza permisul şi pentru motocicletele cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, excedând acestor limite şi a adoptat legea criticată cu încălcarea art. 77 alin. (2), prin raportare la art. 1 alin. (4) şi (5) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie.”
Camera Deputaţilor, în calitate de Cameră decizională, a menţinut sintagma „o experienţă de cel puţin…”, însă a redus cu un an durata menţionată, respectiv la cel puţin 2 ani.
„Noua redactare reflectă o concepţie legislativă diferită, care excedează sferei ideatice a dezbaterii pe care cererea de reexaminare ar fi trebuit să o declanşeze şi care ar fi trebuit să rămână circumscrisă clarificării aspectelor menţionate în conţinutul ei (modul în care se va face dovada absolvirii celor 10 ore de pregătire practică), nicidecum să determine schimbarea condiţiei privind durata deţinerii permiselor de conducere pentru categoria de vehicule B.
În concluzie, soluţia legislativă rezultată în urma reexaminării are valoarea unei noi prevederi adoptate de Parlament, care denotă o nouă voinţă politică, exprimând o altă viziune decât cea cuprinsă în legea adoptată iniţial”, mai susţine preşedintele Iohannis.
Această modificare poartă asupra unui aspect care nu a fost vizat de cererea de reexaminare şi nici nu poate fi calificată drept o schimbare de concepţie, consecinţă a reanalizării legii prin prisma observaţiilor formulate în cererea de reexaminare.
Introducerea condiţiei ca „deţinătorii permiselor să aibă o experienţă de cel puţin 2 ani de conducere pentru categoria de vehicule B” echivalează cu crearea unei dispoziţii legale, într-o modalitate care eludează cadrul constituţional, constituindu-se într-o revenire a Parlamentului asupra propriilor decizii, fără să existe o solicitare în acest sens.
Pe 19 decembrie 2023, Camera Deputaţilor a adoptat, în calitate de for decizional, proiectul care completează ordonanţa de urgenţă a Guvernului 195/2002, în sensul stabilirii valabilităţii permisului de conducere eliberat pentru categoria B şi în cazul anumitor tipuri de motociclete, dacă deţinătorul permisului are vârsta de 24 de ani împliniţi şi permisul eliberat pentru categoria B a fost obţinut cu cel puţin trei ani în urmă.
Prin contestarea legii se intră într-o nouă procedură instituțională, ceea ce va face ca adoptarea unei forme finale să mai dureze cel puțin 2-3 luni.