Nevoia sau pasiunea alimentează constant cererea de pe piața pieselor și accesoriilor auto. De aici apare și tentația unora de a înșela potențialii clienți, cărora le pot cere sume în avans, apoi dispar aparent fără urmă.
Și spunem ”aparent fără urmă” pentru că în realitate țeparii sunt foarte ușor de depistat, chiar dacă își fac conturi false. Întotdeauna lasă urme, atât timp cât utilizează internetul.
Important este să nu ajungeți în situația de a fi înșelați, pentru ca mai apoi să fiți nevoiți să sesizați fapta la poliție și să așteptați rezolvarea cazului. Nu întotdeauna vă recuperați banii, mulți dintre autorii prinși fiind insolvabili.
Sunt naivi care încă mai cred în chilipiruri și visează la ”afacerile vieții”
Vom exemplifica printr-un caz sesizat de un cititor, fericit că a găsit un set de jante auto, care second costă între 800 și 1000 de euro, iar în anunțul pe care îl văzuse prețul era de 300 de euro.
Păgubit: ”Am contactat persoana prin mesagerie. Am vrut să mă asigur că jantele nu sunt fake (n.r. – replici ale mărcii originale) și că sunt în stare bună. Pozele păreau reale, făcute într-un garaj. Ba chiar mi-am propus să îmi încerc norocul și să mai negociez. A acceptat suspect de rapid o ofertă de 250 de euro, însă cu o condiție: să plătesc în avans 100 de euro și transportul, pentru că vrea să se asigure că sunt om serios și nu refuz preluarea coletelor și achitarea prețului la primirea jantelor.
Am zis că fac o afacere, mai ales că urmăream de multă vreme acel model de jante și cel mai mic preț la care le văzusem era de 500 de euro, însă nu arătau deloc îngrijite. În fine, după ceva parlamentări cu vânzătorul, a acceptat să îi trimit un avans de 50 de euro și contravaloarea transportului. Mi-a spus că preferă plata prin poștă, pentru că nu are cont bancar și oricum el nu e dispus să plătească tot felul de comisioane escrocilor de la bănci. Om serios și calculat, ce să zic…
După ce am trimis banii, am revenit acasă și am mai intrat o dată pe anunț, să mai văd ”bijuteriile” mult visate. Anunțul dispăruse. Zic… probabil l-a șters, pentru că oferta nu mai era valabilă. Doar plătisem eu avansul. M-am uitat pe contul lui și am văzut și alte anunțuri, la fel de tentante, cu prețuri sub jumătate din cele de pe piață. Am încercat să îl contactez iar, să mai iau ceva de la el, dacă tot făcusem o asemenea afacere bună. Între timp mă blocase și am realizat că e țeapă.
Am tot sperat că poate primesc mesaj de la curier, că se face livrarea, să nu mă comport ca lovit de paranoia. Nu s-a întâmplat. Acum mă gândesc dacă să sesizez poliția, nu de alta, dar parcă e mai mare bătaia de cap pentru 50 de euro plus transportul achitat. M-am hotărât totuși să o fac, măcar pentru a-i tăia elanul de a mai țepui și pe alții. Aici nu mai e vorba despre banii mei, țeapa luată nereprezentând o pagubă semnificativă, ci despre mesajul pe care zic că merită să-l dau: Nu fiți proști, cum recunosc că am fost eu! Nu există astfel de chilipiruri, ci doar naivi care mușcă momeala!”
Ce trebuie să faceți în astfel de cazuri, pentru a nu pica în capcana escrocilor
Știm că există indivizi care comandă tot felul de lucruri pe net, marfa le este livrată, apoi refuză să o ridice, iar cel care a livrat-o se vede nevoit să plătească transportul tur-retur pentru a o recupera. De aici și povestea cu achitarea în avans a transportului, eventual și a unei mici sume din contravaloarea comenzii.
În general, cei care pun ceva la vânzare se orientează la ce înseamnă prețul pieței pentru ceea ce vând și se încadrează într-o marjă acceptabilă (+/-). Este posibilă într-o măsură destul de mică și varianta în care cineva are nevoie urgentă de bani și face un discount consistent, dar în niciun caz nu pune prețul redus cu 50 până la 75%, ridicând astfel suspiciuni oricărui om normal.
Așadar, chiar dacă ”oferta” vă face cu ochiul, în cazul în care nu puteți să mergeți să vedeți personal despre ce este vorba, din cauza distanței față de vânzător, nu acceptați plata în avans. Preferabil este să renunțați la ”chilipir”.
Pentru un element în plus de siguranță, comandați cu plata la livrare și cu verificare colet, din două motive: să vă asigurați că ați primit ceea ce ați comandat și să vă asigurați că a ajuns în condiții bune. Nu de puține ori vina deteriorării aparține firmelor de transport. Un lucru e cert: vina nefiind a cumpărătorului, acesta poate refuza întemeiat livrarea, dacă la verificarea coletului nu corespunde. Devine astfel problema vânzătorului în relația cu transportatorul.
Revenind la solicitarea ”unui mic avans”, în afară de contravaloarea transportului, din acest punct cresc și mai mult suspiciunile. Excludeți din start varianta! Există și vânzători de bună credință, care fie au avut experiențe cu clienți neserioși, fie se tem să nu aibă, dar nu este problema potențialului client de bună credință. Acesta din urmă doar se protejează pentru a nu ajunge el victima țeparilor.