CCR va da verdictul în decembrie în privința modificărilor legislative care stabilesc noul sistem de impozitare locală pentru autovehicule. Dacă CCR nu admite sesizarea pe noul proiect de lege, în 2026 apar modificări ale taxelor puse pe mașini în funcție de vechimea acestora/norma de poluare.
Ilie Bolojan a declarat că al doilea pachet de măsuri fiscale, care este întârziat, stă la baza bugetului pe 2026.
Premierul și-a exprimat speranța că acesta va fi declarat constituțional, deoarece articolul privind testarea cu poligraf a angajaților ANAF, care a fost declarat neconstituțional, a fost eliminat.
Pachetul prevede o măsură de taxare a poluării care dă discount de aproximativ 20% la impozitarea mașinilor noi și vine cu o penalizare de până la 20% pentru mașinile foarte vechi
Ilie Bolojan: ”Termenul de 10 decembrie este bun, deoarece pachetul stă la baza bugetului pe 2026, iar adoptarea sa ne ajută în cererea de plată nr 4 în valoare de 2,62 miliarde euro.
Este vorba despre un jalon privind taxarea poluării care dă un discount de 20% la impozitarea pe mașinile noi și vine cu o penalizare de până la 20% pentru mașinile foarte vechi. Adoptarea jalonului este o condiție pentru depunerea cererii nr. 4”, a spus premierul.
Anormalitatea economică românească și presiunea asupra oamenilor care suportă dezmățul bugetar
În esență, chiar dacă actualul Guvern încearcă să scadă deficitul bugetar pentru ca România să mai poată să primească fonduri europene, marea și cea mai gravă problemă rezidă în faptul că echilibrarea se face complet anormal, respectiv prin suprataxare și nu printr-o reducere reală și urgentă a cheltuielilor din sistemul bugetar.
Cea mai facilă cale de scădere a deficitului este supraimpozitarea. Să luăm tot de la cei care produc și plătesc, dar să nu-i atingem pe cei care au oricum multe privilegii, majoritatea nejustificate.
Să păstrăm instituții/agenții de stat inutile, unde sunt mii de sinecuri, să ne facem că disponibilizăm prin tăierea posturilor care oricum nu erau ocupate, deci nu aveau cheltuieli reale, dar să păstrăm beneficiile celor aflați deja pe posturi.
Taxarea sărăciei
Cu toții ne dorim mai puțină poluare, mașini mai noi și (să zicem…) mai sigure pe șosele. Doar că, mașinile mai noi se cumpără cu bani, cu foarte mulți bani. Cunoașteți nivelul veniturilor pe care cei mai mulți dintre români le au. Mai mult, noile taxe, inflația, majorările de prețuri la produse, servicii și utilități, toate acestea duc mediul privat în imposibilitatea de a crește în acestă perioadă veniturile.
Pe termen scurt și mediu, mai ales după ridicarea plafonării prețurilor la gaze naturale, începând cu 2026, perspectiva este de adâncire a crizei, de scădere și mai mare a nivelului de trai.
Nivelul de trai scăzut și odată duce în mod firesc la imposibiltatea majorității de a mai lua în calcul achiziția unor autoturisme noi. Tocmai această majoritate și mai săracă va fi taxată mai dur.
La polul opus se află stimularea creșterii economice, aceasta fiind singura cale de prosperitate, cea care să permită creșterea reală a nivelului de trai și implicit luarea în calcul a achiziției de autoturisme noi. Dar nu se întâmplă asta. Ar dura și ar genera efectele pe termen lung. E mult mai simplu să îi ”cocoșezi” pe termen scurt pe cei deja afectați, să îi pui să suporte consecințele unui dezmăț bugetar fără de sfârșit.
Pe cale de consecință, iată exemplele de calcul pentru impozitul auto, pe baza capacității cilindrice și a normei de poluare
Taxa nu se va mai calcula doar după cilindree, ci și după norma Euro și vechimea mașinii.
În cazul unei mașini cu o capacitate cilindrică de 1600 de centimetri cubi, cu o normă de poluare Euro 3, impozitul auto va fi în anul 2026 de 240 de lei, în timp ce pentru o mașină cu norma Euro 6 taxa va fi de 200 de lei.
În cazul mașinilor cu motoare mai mari, de peste 2000 de centimetri cubi, cu norma de poluare Euro 6, șoferii ar putea plăti în 2026 mai puțin, respectiv 850 de lei, față de 1000 de lei cât este în prezent.
Ceii mai norocoși șoferi vor fi cei cu mașini electrice, acolo unde a fost stabilit un impozit auto unic în valoare de 40 de lei.
Dacă proiectul trece de decizia CCR din decembrie, urmând a se aplica din 2026, odată cu publicarea integrală a normelor vom reveni cu toate detaliile, cu mențiunea că fiind vorba despre taxe locale acestea vor avea mici diferențe de la o primărie la alta.


