Mustangurile, vedete incontestabile la fiecare ediție ”De la cal la cai putere”

Publicat pe:

Istoria automobilelor clasice are câteva repere iconice, modele râvnite încă de la prima apariție. Dintre acestea se detașează clar Fordul Mustang, mașină despre care nu am auzit pe nimeni să spună că nu-i place sau, mai mult, că nu și-o dorește.

Cele trei ediții ale showului automobilelor retro – De la cal la cai putere – s-au bucurat de găzduirea unor modele Ford Mustang din anii 60-70, întreținute exemplar de către proprietarii actuali.

”De la cal la cai putere”, odată cu a patra ediție, devine un reper internațional al showurilor dedicate eleganței și rafinamentului automobilelor retro.

Și pentru că deja se lucrează intens la cea de a patra ediție din 2026, care va fi în primul weekend din iunie, avem suficient timp să trecem în revistă exponatele care fac deliciul publicului și care atrag an de an mii de vizitatori pe Hipodromul Ploiești, locație devenită deja tradițională pentru acest eveniment.

”Abia când auzi un Mustang pornind înțelegi cu adevărat ce înseamnă o mașină”

…ne spunea unul dintre fericiții proprietari. Am adauga și că atunci când îl vezi și îl auzi rulând poți să simți ce înseamnă adevărata pasiune pentru mașinile adevărate.

Ford Mustang este un automobil fabricat de Ford Motor Company începând cu 1964. Tot atunci Ford introduce clasa de automobile pony car.

Mustangul, al treilea nume ca vechime care este și acum produs de Ford, a trecut prin multe schimbări până a ajunge la a șaptea generație. Este drept că noi nu am încadra ultimul model, acel crossover electric bizar, la ceea ce numim ”un Mustang adevărat”, dar înțelegem că vremurile se schimbă…

Numele se trage de la avionul de vânătoare P-51 Mustang din al doilea război mondial, al cărui fan era stilistul mașinii: Pres Harris. O altă propunere de nume a venit, se pare, de la Robert J. Egger, un alt om important în companie. Acesta a primit cadou o carte numită The Mustangs de la care i-ar fi venit ideea numelui.

În Germania nu s-a putut folosi numele decât după 1978, până atunci fiind vândut sub numele „T-5”.

Prima generație Ford Mustang a fost produsă în perioada 1965 -1973

Mustangul avea 2 locuri, motorul montat pe mijloc și era o mașină de tip roadster. Modelul cu 2 locuri a fost înlocuit cu unul de 4 desenat de Joe Oros.

Un Mustang a apărut și în filmul Goldfinger din seria James Bond, fiind prima apariție într-un film a mașinii(1964).

Pentru a reduce costurile de producție s-a apelat la piese comune cu alte modele care erau deja în producție de Ford(modelele Falcon și Fairline). Vânzările au fost neașteptate, peste un milion de bucăți în 18 luni. Motorul de Falcon cu care a fost dotat modelul din ’64 avea capacitatea de 2,8 litri și 101 cp dar a fost înlocuit cu unul V8 de 4,7 litri.

A doua generație Ford Mustang a fost produsă între anii 1974–1978

Designul s-a schimbat radical, ceea ce nu a fost deloc pe placul pasionaților, al celor care s-au îndrăgostit de ”agresivitatea pozitivă” care consacrase primul ciclu de produție al Mustangului. Însă totul avea o logică economică.

Președintele Ford Motor Company a vrut o mașină mai mică și mai eficientă la consumul de combustibil pentru anul 1974. Aceasta se baza pe modelul Pinto de la Ford.

Introducerea noului model chiar înaintea crizei de petrol a putut face față concurenței pentru coupe-urile sport ca Toyota Celica. Oricum, vânzările au scăzut față de originalul Mustang. Puterea a fost redusă și greutatea mărită datorită normelor Statelor Unite de poluare și siguranță. Ca opțiune avea un motor de 5L dar și unul economic.

A treia generație a venit între anii 1979–1993

Da… și nu prea. Era tot o mașină cu design și ceva veleități sport, dar tot nu reușea să se apropie de succesul primului model. A treia generație de mustang a fost construită în 1979, sub conducerea lui Jack Teniac.

În 1982,a fost reintrodusă versiunea GT. Acesta ar trebuit să fie un model cu performanțe înalte, un adevărat muscle car. Motorul adoptat de către acest model era un Windsor V8 5.0 L cu o putere de 157 CP (134 kW). Transmisia avea patru trepte. Mașina a fost promovată cu sloganul The Boss is Back. De-a lungul anilor, puterea a fost mărită și a atins, în 1987, 225 CP (168 kW).

A patra generație 1994–2004

Mda… parcă revenim la sportivitate, dar tot nu suntem pe placul fanilor. Oricum, era altceva, era din nou o mașină cu adevărat sport. Problema este că designul încerca să fie contemporan, riscând astfel să semene cu alte mărci, să nu mai aibă acea personalitate care consacrase Fordul Mustang.

În 1994 Mustang a suferit prima sa reproiectare majoră din ultimii cincisprezece ani. Cu numele de cod „SN-95”, de automobile, a fost bazat pe o versiune actualizată a platformei cu tracțiune spate Fox numit „Fox-4”.

Stilul nou, conceput de către Patrick Schiavone, aveau încorporate mai multe repere de stilizare de la Mustangurile mai vechi. Pentru prima dată din 1974, un model hatchback coupe a fost indisponibil.

A cincea generație de Mustanguri a venit între 2005–2014

În sfârșiiit!!! Așa da! Mustangul a renăscut, a redevenit ceea ce fanii așteptau de 3-4 decenii. Din nou, super-motoare, din nou 5.7 pe lângă alte motorizări.

Un supercar roburst, sportiv, din nou un look agresiv, ceva ce te face să te dai la o parte când îl vezi în oglindă.

A șasea generație, din 2015 și până în prezent

Compromisul acceptabil, compromisul accesibil. Este un model foarte iubit, un model care a avut la bază designul primului Mustang, însă restilizat și adaptat ultimului deceniu.

Mustangul despre care vorbim este acum este accesibil aproape oricui. De ce? Pentru că pe lângă variantele mari de motorizare, a fost lansat și în varianta pentru Europa, cu un ”motoraș” de doar 2,3 litri.

Motoraș, motoraș…, dar uite că dezvoltă puțin peste 300 CP. Cine îl deține sau l-a testat știe că sunt toți căluții sub capotă. Acest mustang are însă o mare problemă: ”îi fuge fundul”. Bine, nu e problemă de mașină, ci de șofer, pentru că cine te pune să confunzi drumul public cu pista de curse??? Până la urmă, dacă circuli cu atenție și nu neglijezi caii și tracțiunea pe spate, nu vei avea probleme cu derapajele necontrolate.

Din respect pentru fanii Mustang nu vom menționa nimic despre generația a 7-a, despre crossoverul electric. Înțelegem rațiunile comerciale, dar noi suntem din categoria celor pasionați de MAȘINI, nu de mijloace de locomoție.

Cert este că și la ediția a patra ”De la cal la cai putere” vom avea câteva exemplare de Ford Mustang, printre care și celebra ”Eleanor”, modelul făcut celebru de Nicolas Cage în filmul ”Dispari în 60 de secunde”

Galerie foto ”De la cal la cai putere” – exemplare Ford Mustang

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

Nou pe iCars.ro