More

    Se pregătesc noi modificări ale Codului Rutier. Este vizată reglementarea mașinilor cu sistem de conducere automatizată

    Publicat pe

    Autovehicule fără șofer? Deja există! În special în SUA, aceste mașini au obținut autorizație de circulație, în anumite condiții, după etape de testare extrem de severe. Vor fi din ce în ce mai multe, așa că este momentul ca legislația să fie adaptată pentru ce urmează.

    Un proiect de lege, pus deja în dezbatere la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), pentru a introduce reglementări privind condițiile în care se poate face testarea pe drumurile publice a mașinilor prevăzute cu sistem de conducere automatizată, urmează să fie adoptat, după ce va căpăta forma finală cu toate amendamentele necesare.

    Citește AICI despre pățania unui polițist din SUA, care a oprit o mașină complet autonomă (fără șofer).

    Se fac primii pași în direcția reglementării circulației mașinilor automatizate sau chiar autonome. Primul pas este definirea conceptului de sistem de conducere automatizată.

    Pentru a cunoaște în detaliu noile reglementări stipulate în proiectul aflat acum în dezbatere, iată ce conține acesta:

    Lege pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare:

    Art. I – Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.670 din 3 august 2006, cu modificările și completările ulterioare, se completează, după cum urmează:

    1. La articolul 6, după punctul 131, se introduce nou punct, pct.132, cu următorul cuprins:
    pct. 132. domeniu de operare – condițiile mediului înconjurător, ale momentului zilei, ale traficului, ale infrastructurii existente, geografice și meteorologice, precum și alte condiții în care un sistem de conducere automatizată este conceput pentru a funcționa;”

    2. La articolul 6, după punctul 291, se introduce nou punct, pct.292, cu următorul cuprins:
    pct. 292. sistem de conducere automatizată – funcția unui autovehicul prin care se realizează în timp real mișcările laterale și longitudinale ale acestuia, monitorizarea drumului, răspunsul la evenimentele din traficul rutier, precum și planificarea și semnalizarea manevrelor;”

    3. După articolul 13, se introduce un nou articol, art.131, cu următorul cuprins:

    Art.131
    (1) În cazul testării autovehiculelor prevăzute cu sistem de conducere automatizată,
    autorizația și numerele de probă se eliberează în baza prezentării unei dovezi cu privire la
    îndeplinirea cerințelor tehnice de funcționare a sistemelor de conducere automatizate stabilite
    prin ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii, eliberată de Registrul Auto Român.

    (2) Traseele pe care se pot testa autovehiculele prevăzute cu sistem de conducere automatizată,
    precum și intervalul orar se stabilesc de către poliția rutieră, la solicitarea persoanei juridice
    titulare a autorizației prevăzute la alin.(1).

    (3) Se interzice testarea pe drumul public a funcției de frână de urgență a autovehiculului
    prevăzut cu sistem de conducere automatizată.

    (4) Persoana juridică prevăzută la alin.(2) se angajează în scris cu privire la respectarea traseelor
    și a intervalului orar stabilite, buna funcționare a testării, precum și cu privire la capacitatea
    persoanei desemnate pentru supravegherea conducerii autovehiculului de a prelua controlul
    acestuia conform domeniului de operare.”

    4. La articolul 23, după alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alin.(11) – (14), cu
    următorul cuprins:

    (11) În timpul testării pe drumul public al unui autovehicul prevăzut cu sistem de conducere automatizată se consideră îndeplinită condiția ca un autovehicul să fie condus de o persoană dacă sunt îndeplinite prevederile art.131
    alin.(1) și (2).

    (12) Persoanei desemnate pentru supravegherea conducerii autovehiculului prevăzut cu sistem de conducere automatizată îi sunt aplicabile prevederile alin.(1).

    (13) Pe parcursul activităţii de testare a autovehiculului prevăzut cu sistem de conducere
    automatizată pe drumul public, persoana juridică titulară a autorizației prevăzute la art.131
    alin. (1) răspunde pentru încălcarea regulilor de circulaţie, cu excepția cazului în care controlul autovehiculului este preluat de către persoana prevăzută la alin.(12) conform domeniului de operare.

    (14) În cazul producerii unor evenimente rutiere, precum și în situația constatării nerespectării unor reguli de circulație, la solicitarea poliției rutiere, persoana juridică prevăzută la alin.(13) este obligată să comunice acesteia datele înregistrate de dispozitivul tehnic instalat la bordul autovehiculului prevăzut cu sistem de conducere automatizată, pe timpul testării acestuia pe drumul public, cu privire la condițiile operaționale ale sistemului, starea operațională a sistemului, precum și starea conducătorului.”

    5. La articolul 105, după punctul 30, se introduc două noi puncte, pct.31 și 32, cu
    următorul cuprins:

    31. nerespectarea angajamentului prevăzut la art.131
    alin.(4);

    32. necomunicarea datelor prevăzute la art.23 alin.(14).”

    Art. II – În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi se emite:
    a) ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii prevăzut la art.131
    alin.(1);

    b) ordinul ministrului afacerilor interne pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului administrației și internelor nr.1501/2006 privind procedura înmatriculării, înregistrării, radierii şi eliberarea autorizaţiei de circulaţie provizorie sau pentru probe a vehiculelor, cu modificările și completările ulterioare.

    Art. III. – Dispozițiile art.I pct.5 intră în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României a prezentei legi.

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    ANUNȚURI NOI

    Nou pe iCars.ro

    Un prahovean acuză BCR Leasing că îl obligă să plătească rate la o mașină...

    Ceea ce trebuia să fie o bucurie, cumpărarea unei mașini din Austria, s-a transformat...

    VIDEO – Campionatul național de super-slalom și îndemânare, etapa Ploiești. De ce a stârnit...

    Ploieștiul este un oraș în care s-ar putea întâmpla multe (bune), dar nu prea...

    Cum facem anvelopele să arate ca noi-nouțe? O soluție ieftină, la îndemâna oricui

    Din cauza depunerilor de la tot felul de compuși prezenți pe carosabil, dar și...

    Ai încă RCA la City Insurance? Azi, 11.05.2022, expiră! Ca să poți circula, ai...

    Decizia de acceptare în instanță a falimentului City Insurance a adus cu sine și...

    ”Ieftin și rapid” – sloganul perfect ca să fii atras și păcălit într-un service...

    Aproape 1000 de ateliere de reparații din toată țara au fost controlate de inspectorii...

    Cum a afectat războiul din Ucraina piața auto, care cunoaște cel mai mare declin...

    Pandemia a generat probleme serioase pe piața auto timp de doi ani. Treptat, oamenii...

    Super Slalom și Îndemânare auto: Sezonul național începe la Ploiești pe 14-15 mai

    Ploieștul dă startul sezonului competițional 2022 în Campionatul Național de Super Slalom (CNSS) și...