Evenimentul ”De la cal la cai putere” și bijuteriile de 100 de ani – Legendele FORD A și T

Publicat pe:

”De la cal la cai putere”, showul eleganței și rafinamentului, puntea care unește hipismul și automobilele retro, se pregătește intens pentru a patra ediție de pe Hipodromul din Ploiești. Unele dintre exponate, care vor fi prezente și în ediția din 2026, au peste 100 de ani și arată ca în ziua în care au ieșit pe poarta fabricii.

Ce mai înseamnă FORD în ziua de azi? Depinde către ce suntem orientați, depinde de nevoi, de gusturi, de bugetul fiecăruia. Dar, dincolo de aspectele pur comerciale sau de estetică, trebuie să admitem că FORD este parte esențială a istoriei auto, un brand american devenit mai apoi și unul de referință în Europa.

Și nu vorbim despre utilitare sau mașinuțe banale de oraș, nici despre celebrele Mustanguri, despre ele povestind deja AICI, ci despre începuturile FORD, despre acele momente când jumătate dintre mașinile vândute la nivel mondial erau FORDuri. Parcurgem anii trecerii de la modelul T la modelul A.

Cum s-a ajuns la această performanță, în urmă cu peste 100 de ani?

Ford Model T, introdus de Henry Ford în 1908, este considerat automobilul care a motorizat lumea. A fost primul vehicul motorizat accesibil familiei obișnuite, transformând profund societatea din agrară în urbană și inițiind o revoluție industrială prin inovațiile sale în producție.

Ford T
Ford T

Producția Ford Model T a început la 1 octombrie 1908, în fabrica din Detroit. Succesul său s-a datorat, în mare parte, viziunii lui Henry Ford și implementării următoarelor inovații:

Linia de asamblare mobilă: Deși Henry Ford nu a inventat lanțul de asamblare, el a perfecționat procesul, reducând timpul necesar pentru asamblarea unui șasiu de la peste 12 ore la doar 93 de minute. Această producție în masă a standardizat componentele și a redus drastic costurile.

Accesibilitatea prețului: Prețul inițial de 850 USD (în 1908) a scăzut constant pe măsură ce eficiența producției a crescut, ajungând la doar 260 USD până în 1925, făcând mașina accesibilă majorității americanilor.

Salarii revoluționare: Pentru a reduce fluctuația forței de muncă și a crea o bază de clienți, Ford a introdus un salariu de 5 USD pe zi și o săptămână de lucru de 40 de ore (5 zile a 8 ore) în 1914, dublând salariul mediu al vremii. Aceasta a contribuit la formarea clasei de mijloc americane.

-Design simplu și durabil: Vehiculul era ușor de condus, întreținut și reparat. Motorul său de 2.9 litri cu patru cilindri, capabil să atingă o viteză maximă de aproximativ 70 km/h, putea funcționa cu benzină, kerosen sau etanol.

A stimulat o cerere uriașă, iar în 1921, aproape 57% din producția mondială de automobile era reprezentată de Ford T.

Revoluția pieței auto, după succesul FORD T a însemnat trecerea la nivelul următor: apariția FORD A

FORD A
FORD A

Ford Model A a fost o mașină produsă de Ford din 1927 până în 1932 pentru a înlocui modelul Ford T, aproximativ 2 milioane de unități ale mașinii au fost vândute în întreaga lume și a avut un succes destul de mare, vehiculul având și versiuni pentru camioane.

Vehiculul a fost exportat și în întreaga lume, iar în Uniunea Sovietică, a fost exportat din 1928 până în 1932, când a fost înlocuit de GAZ-A construit local.

Din fericire, grație unor pasionați din România, atât exemplare ale modelului T cât și ale modelului A se află acum în perfectă stare din toate punctele de vedere. Showul auto ”De la cal la cai putere” a avut onoarea să le expună în primele trei ediții, putând să vă asigurăm că vor fi prezente și la cea de a patra ediție, pe care organizatorii de la RetroCars România o vor desfășura pe același Hipodrom din Ploiești, în primul weekend din aprilie 2026.

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

Nou pe iCars.ro