Incontestabil, astfel de imagini pot fi de mare ajutor în probarea unor fapte contravenționale sau penale. Din păcate, deși proiectul de lege este finalizat încă de anul trecut și depus la Parlament, încă zace prin sertarele legiuitorului, în loc să fie pus pe ordinea de zi.
Camerele de bord sunt utilizate de câțiva ani buni în domeniul auto-moto. Sunt din ce în ce mai multe și mai performante, și nu de puține ori au devenit subiecte de știri, dar cam atât. Și asta pentru că nu există deocamdată o lege care să permită utilizarea imaginilor obținute în trafic, cu scopul de a sancționa șoferii indisciplinați.
Nu de puține ori am trimis imagini la poliție și de fiecare dată șoferilor ”li s-a bătut obrazul”, pentru că polițiștii nu au putut face mai multe de atât. Legislația încă nu îi ajută. Sunt situații excepționale, când anumite abateri au consecințe deosebit de grave, cazurile ajung în instanțele de judecată, iar aceste imagini pot să devină probe în dosare.
La începutul lui 2022, Codul Rutier a fost modificat, conținând acum sancțiuni mult mai aspre pentru șoferii indisciplinați. Spre exemplu, șoferii agresivi sunt cei care vor suporta consecințe serioase, dacă sunt depistați. Aici apare problema! Nu poți avea câte un polițist după fiecare șofer agresiv, iar sancțiunile pot fi deocamdată aplicate doar dacă polițistul constată fapta. Dacă legea care reglementează utilizarea imaginilor de pe camerele de bord ar fi adoptată, atunci modificările din Codul Rutier ar fi cu adevărat relevante pentru siguranța în trafic.
Mihai Botez, deputat, iniţiatorul legii, declara la postul ProTv: „Aceste camere de bord care sunt montate pe mașinile conducătorilor auto ar fi suficiente pentru a constata niște contravenții, din înregistrările video trebuie să se vadă numărul de înmatriculare al mașinii și alte detalii de context care să ofere polițistului posibilitatea să vadă despre ce contravenție vorbim.”
La rândul său, Titi Aur, fost pilot de raliu și expert în conducere defensivă, susține că măsurile sunt bune, dar ar trebui dublate de sancțiuni și mai aspre, ca să producă efecte cu adevărat: ”Ar fi fost foarte bine dacă se proceda și la anularea permisului, confiscarea mașinii, pentru că în acest caz mașina devine o armă.”
Citeste AICI despre modificările aduse Codului Rutier în 2022.
Și pentru că șoferii indisciplinați au mereu ceva de obiectat, mulți au argumentat dificultatea utilizării acestor imagini, pentru că ar putea fi falsificate/trucate. Din fericire, inițiatorul legii a prevăzut și această situație, introducând în lege o pedeapsă pe măsură – închisoare de 3 ani pentru cei care falsifică astfel de înregistrări, cu scopul vădit de a acuza pe cineva care nu se face vinovat de presupusa faptă.
Mihai Botez, deputat, iniţiatorul legii: „În proiectul de lege am menționat acest lucru și va fi efectiv infracțiune și poate fi chiar și pușcărie.”
Vă reamintim faptul că România este pe primul loc în UE la numărul de accidente mortale, 85 de persoane dintr-un milion de locuitori pierzându-și viața în fiecare an pe șoselele de la noi.