No menu items!
More

    Pericolul de a te urca într-o mașină, în zilele caniculare, imediat după ce ai deschis-o

    Publicat pe:

    În aceste zile, în care meteorologii au emis cod roșu de caniculă, unora li se pare de glumă să vorbești despre măsuri de protecție. Le știm pe toate și nimic nu ni se poate întâmpla, asta până ni se întâmplă, doar că uneori e prea târziu să mai realizăm. Atenție, sfaturile nu sunt doar pentru cei în vârstă sau cei cu afecțiuni medicale cunoscute!

    Sunt foarte puțini cei care nu s-au urcat într-o mașină, în zilele caniculare. Cunoașteți senzația și mulți știți deja diferențele atunci când deschidem ușa unei mașini și urcăm rapid pentru că… ne grăbim.

    Vorbim în aceste zile de temperaturi de peste 40 de grade Celsius la umbră, ceea ce înseamnă că la nivelul asfaltului sau în interiorul mașinilor lăsate în soare putem ajunge la la valori chiar și cu 20 de grade mai mari.

    De ce crește temperatura atât de mult în spațiile închise, în cazul nostru în mașini

    Temperatura în interiorul unei mașini poate crește semnificativ față de temperatura exterioară, chiar și atunci când mașina este parcată la umbră. Această diferență este rezultatul efectului de seră creat de geamurile închise, care permit radiației solare să intre și să încălzească interiorul, dar împiedică căldura să iasă.

    În general, dacă temperatura exterioară este de 40 de grade Celsius la umbră, în interiorul unei mașini poate fi considerabil mai cald. Deși temperatura exactă poate varia în funcție de mai mulți factori (culoarea mașinii, materialele interioare, ventilația etc.), este posibil ca în interior să fie cu 10-20 de grade mai cald decât afară. În condiții de 40 de grade Celsius la umbră, în interiorul mașinii temperatura poate ajunge la 50-60 de grade Celsius sau chiar mai mult, mai ales după o perioadă prelungită de timp.

    Indiferent de situație, nu trebuie să ne grăbim, nu trebuie să ne urcăm imediat într-o mașină lăsată la soare mai mult timp!

    Există tentația de a urca ”doar puțin”, cât să pornim motorul și instalația de climatizare, apoi să ieșim din mașină câteva minute, până se răcorește. Greșit! Chiar și o persoană tânără, sănătoasă poate să leșine, se poate sufoca.

    Primul pas este deschiderea tuturor ușilor pentru câteva momente, cât să dăm posibilitatea aerului fierbinte să iasă. Fericiți cei care au opțiunea de a deschide toate geamurile simultan din telecomandă! 🙂

    Citește și 7 mașini iau foc în mers, zilnic, pe șoselele din România, în lunile de vară. Cum putem evita astfel de situații

    Abia după această primă operațiune, ideal ar fi măcar după 1-2 minute, putem să intrăm în mașină și să pornim climatizarea, însă nu ne grăbim să plecăm imediat. Măcar pentru alte 2-3 minute lăsăm ca interiorul să se mai răcească.

    Ce riscuri reale există, dacă nu respectăm aceste două etape

    Temperaturile ridicate din interiorul unei mașini prezintă numeroase pericole pentru șoferi, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Iată câteva dintre riscurile principale:

    1. Insuficiență termică și insolație:

      -Simptome: Oboseală extremă, confuzie, amețeli, greață, și în cazuri severe, pierderea cunoștinței.

      -Consecințe: Aceste simptome pot compromite abilitatea șoferului de a conduce în siguranță, crescând riscul de accidente.

    2. Deshidratare:

      -Simptome: Sete intensă, piele uscată, oboseală, dureri de cap.

      -Consecințe: Deshidratarea poate afecta concentrarea și reflexele, esențiale pentru siguranța la volan.

    3. Arsuri: Contactul cu suprafețele fierbinți din mașină, cum ar fi volanul, centura de siguranță, și scaunele, poate provoca arsuri de gradul I sau II, ceea ce poate fi dureros și poate afecta abilitatea de a conduce.
    4. Probleme cardiovasculare: Expunerea prelungită la căldură poate pune stres suplimentar pe sistemul cardiovascular, fiind deosebit de periculos pentru persoanele cu afecțiuni cardiace preexistente.
    5. Deficiențe de performanță: Stresul termic poate reduce semnificativ performanțele șoferului, inclusiv timpul de reacție și capacitatea de a lua decizii rapide și corecte.
    6. Riscul de incendiu: În condiții extreme, temperaturile foarte ridicate pot provoca incendii, mai ales dacă există materiale inflamabile sau echipamente electrice defecte în mașină.

    Măsuri de prevenire

    Pentru a evita aceste pericole, șoferii ar trebui să ia următoarele măsuri:

    Parcarea la umbră: Dacă este posibil, parcați mașina la umbră sau într-un garaj pentru a reduce expunerea la soare.

    Utilizarea paravanelor solare: Acestea pot reduce semnificativ temperatura din interiorul mașinii.

    Deschiderea geamurilor: Lăsați geamurile mașinilor ușor deschise (un mic luft) pentru a permite circulația aerului.

    Folosirea aerului condiționat: Porniți aerul condiționat, ideal fiind să nu îl setați pe cea mai mică temperatură.

    Hidratarea: Asigurați-vă că aveți suficientă apă la îndemână pentru a preveni deshidratarea.

    Evitați șofatul în orele de vârf de căldură: Dacă este posibil, încercați să conduceți dimineața devreme sau seara târziu, când temperaturile sunt mai scăzute.

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro