Noul program RAR Auto-Pass este introdus de Registrul Auto Român RAR și se spune că va oferi o garanție asupra stării tehnice și a kilometrajului, dar și despre alte deficiențe constatate la cumpărarea oricărui autovehicul înmatriculat în România.
Obligativitatea solicitării Auto-Passului va fi introdusă din 2024, a anunțat la Salonul Auto București (SAB) directorul general al Registrului Auto Român, Mihai Alecu:
„Avem în implementare un program, RAR Auto-Pass, care va fi disponibil de anul viitor. La cumpărarea oricărui autovehicul înmatriculat în România venim cu o garanție asupra stării tehnice și a kilometrajului, dar și despre alte deficiențe constatate de specialiștii RAR.
Vreau să accentuez conștientizarea din partea pieței, a clienților, în ceea ce privește starea tehnică a autovehiculului pentru că acesta este un factor foarte important în reducerea accidentelor pe drumurile publice.”
Conform legislației, RAR Auto-Pass este un document ce va fi eliberat la vânzarea mașinii pentru a fi prezentat cumpărătorului. Actul va fi necesar de anul viitor și va conține informații esențiale despre indicația odometrului, dar și despre istoricul de accidente care au afectat sistemele de siguranță ale autovehiculului.
În teorie e bine, dar practica ne va da în cap cu realitatea
Spunem că este bine să putem afla aceste informații despre mașina second pe care dorim să o achiziționăm, în sensul în care samsarii nu ar mai putea să-și păcălească foarte ușor clienții. Va fi oare așa cum promite RAR sau doar am mai pus puțin umărul la creșterea birocrației și am mai fi obligați să mai băgăm niște bani în buzunarul statului?
Verificarea kilometrajului real – RAR nu precizează dacă vorbim despre mașinile second deja înmatriculate în țara noastră sau și despre cele abia intrate în țară. Sunt două situații diferite, în cazul celor deja înmatriculate, dacă ni se oferă kilometrajul trecut de la prima verificare ITP, atunci este doar o glumă. Cele mai multe mașini au ajuns la prima verificare cu odometrul deja ”măsluit”, așa că ce se trece la prima înregistrare de la noi este… o glumă.
În privința stării tehnice, RAR sugerează că pentru emiterea certificatului Auto Pass este necesară efectuarea unei noi inspecții tehnice la RAR. Știm că ITP-ul poate fi făcut și superficial la unele stații autorizate, dar atât timp cât sistemul este valabil, practic proprietarul mașinii este obligat să plătească de două ori pentru același serviciu, ceea ce nu este tocmai legal. RAR ar trebui să revizuiască sistemul de verificare la stațiile ITP autorizate, nu să pună proprietarii de mașini să facă de două ori aceeași verificare în anul vânzării.
Un lucru este cert conform anunțului făcut la SAB: din 2024 vom fi obligați să obținem AutoPass la vânzarea mașinii. Alte detalii nu au fost oferite, dar cunoscând deja problemele specifice domeniului, tindem să credem că este doar o schemă de a mai lua niște bani de la populație și mai puțin de a oferi o garanție care să certifice starea reală a autovehiculelor.