Continuă seria modificărilor din legislația rutieră din România, schimbări demarate în serie, în urmă cu mai mult de un an. De această dată a fost adoptat un act normativ care vizează plăcuțele de înmatriculare eliberate de primării, imposibilitatea înmatriculării în România a mașinilor furate din alte țări precum și noile variante de eliberare pentru permisul internațional de conducere.
Toate aceste modificări au fost adoptate prin Hotărâre de Guvern, urmând să fie publicate în Monitorul Oficial, în aceste zile, pentru a produce efecte. Ele sunt completări ale Regulamentului de aplicare a Codului Rutier.
Plăcuțele de înmatriculare de la primării vor avea doar cifre
Modificarea normelor referitoare la numerele de înregistrare locală ale vehiculelor lente (numerele galbene):
-Culoarea distinctivă a acestora va fi păstrată, dar în locul abrevierii denumirii localității, considerată greu de identificat în trafic, noile numere de înregistrare vor conține un indicativ format din cifre. Acest indicativ va fi stabilit ulterior prin ordin emis de Ministrul Afacerilor Interne.
-Vehiculele vizate sunt tramvaiele, troleibuzele, mopedele, mașinile și utilajele autopropulsate utilizate în lucrări de construcții, agricole, forestiere, tractoarele care nu se supun înmatriculării, precum și vehiculele cu tracțiune animală care se înregistrează de către consiliile locale.
Plăcuțele de înmatriculare ale autovehiculelor înregistrate la Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Protecție și Pază și, după caz, la Serviciul Român de Informații vor fi compuse din abrevierea denumirii instituției, scrisă cu litere majuscule și dintr-un număr de ordine.
IMPORTANT! Vechile numere de înmatriculare ar urma să fie valabile până la radierea autovehiculelor care le folosesc.
Mașinile furate din străinătate nu vor mai putea fi înmatriculate
Forma actuală a legislației prevede că interdicția de înmatriculare a autovehiculelor sau remorcilor este impusă de îndeplinirea a două condiții. Acestea trebuie să fie reclamate ca fiind furate atât în România, cât și în străinătate și să fie date în urmărire de către Inspectoratul General al Poliției Române.
În prezent, multe dintre autoturismele furate în afara țării, dar aduse în România în vederea înmatriculării, nu sunt reclamate autorităților române. Conform avocat.net, această situație ”ar putea conduce la concluzia că interdicția (de înmatriculare – n.r.) nu este aplicabilă și vehiculelor date în urmărire la nivel internațional de către autoritățile competente ale altor state.”
Permisul Internațional de Conducere (PIC) va fi eliberat nu doar de ACR, ca până acum, ci și de DPCI (Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări)
Singura autoritate care putea elibera PIC era Automobil Club Român (ACR). Noile prevederi din Hotărârea de Guvern stipulează că ”dispozițiile prezentului alineat nu aduc atingere activității de emitere a permisului de conducere internațional de către asociațiile autorizate în acest scop”, astfel încât, odată cu modificarea adoptată de Guvern, atât Direcția MAI, cât și ACR pot elibera un astfel de permis.
Permisul Internațional de Conducere (PIC) se eliberează persoanelor care conduc autoturisme pe teritoriu străin, fiind o traducere legalizată a permisului național românesc în 7 limbi de circulație internațională și recunoscut de toate statele semnatare ale Convenției asupra Traficului Rutier de la Viena din 1968.
PIC suplinește nevoia conducătorilor auto ca pe teritoriul străin să aibă asupra lor traduceri legalizată pentru Permisului Național de Conducere, în 7 limbi de circulație internațională (engleză, franceză, germană, spaniolă, rusă, greacă și arabă) sau de transcriere a acestuia în caracterele limbii naționale ale statului respectiv.