Abordând simplist tema, am putea rezuma totul așa: ”pentru că sunt hoți/șmecheri!” În realitate, nu capacitatea cilindrică a unei mașini, nu puterea reală a acesteia stau la baza producerii accidentelor, ci șoferul este cel care conduce neatent sau iresponsabil. Excepție fac accidentele survenite în urma problemelor tehnice ale autovehiculelor, dar acestea sunt considerabil mai puține față de cele cauzate direct de șoferi.
Să plecăm pe firul logic de la o speță simplă, pe înțelesul tuturor. Un șofer are două mașini în proprietate.
El se poate afla doar la volanul uneia dintre ele, ceea ce logic înseamnă că nu poate simultan să producă două evenimente rutiere. RCA-ul chiar așa se și numește: Răspundere Civilă. Acțiunea lui în timp ce conduce îl face responsabil.
Opinia noastră este susținută și de un interviu la DcNews, dat de celebrul pilot Titi Aur, expert în instruire auto și conducere defensivă:
„Nu este corect să ai RCA pe maşină. Asigurarea RCA nu trebuie să fie pe maşină. Logic ar fi să fie pe mine, pe şofer, pe CNP. Asta se practică deja în alte ţări. Asta pentru că maşina nu strică nimic, eu stric, că eu sunt la volan.
Da, CASCO trebuie să fie pe maşină. Pentru că una este să asiguri o Dacie Logan de 10.000 euro, alta e să asiguri un Rolls Royce de 300.000 euro
Dar eu, cel de la volan, eu fac accidentul. Nu e normal ca RCA să se calculeze în funcţie de capacitatea maşinii. În funcţie de vârstă, de experienţă şi de daunele pe care le-am provocat, aşa trebuie să se calculeze RCA.
Pentru că nu e corect ca, dacă eu vă dau maşina să o conduceţi şi loviţi pe cineva, RCA-ul maşinii mele se scumpeşte, dar dvs, pe permisul dvs, nu aveţi nicio pată. Vă urcaţi în altă maşină şi nu e nicio problemă. Mie asiguratorul îmi spune că trebuie să plătesc mai mult pentru RCA-ul meu, deşi eu am fost la emisiune, nu la volan. E complicat, însă…“
Citește și Fondul de Garantare a Asiguraţilor: ”Contractele de asigurare RCA la Euroins rămân valabile până la expirare. Paşii pentru denunţarea poliţelor”
Este evident că asiguratorii nu au niciun interes să schimbe sistemul, astfel încât RCAul să fie făcut pe șofer, nu pe mașină. Nici ASF nu vrea, ca instituție care reprezintă statul, cel care beneficiază de impozitele pe această afacere.