No menu items!
More

    Cum arăta în anii 70, în România, o campanie împotriva șofatului sub influența alcoolului

    Publicat pe:

    În anii 70, în România comunistă erau foarte puține mașini pe șosele. Nu există termen de comparație cu ce avem astăzi pe drumurile publice, dar există unele asemănări în privința cauzelor accidentelor.

    În anii 70 încă nu fusese raționalizată achiziția de carburanți. Prețurile erau mici, așa că cei care aveau mașini se puteau plimba în voie. Infrastructura era la pământ, însă nici azi, după aproximativ o jumătate de secol, nu ne putem lăuda că stăm mai bine…

    Dacia producea de câțiva ani autoturisme, mai întâi modelul 1100, apoi 1300 și începea să devină marca dominantă. Pe străzi mai vedeai mașini din blocul comunist și rareori, din ce în ce mai puține, din vestul Europei sau din SUA.

    Să nu vă imaginați că în acele vremuri nu erau accidente. Cauzele care stăteau la originea lor sunt cam cele care stau la baza accidentelor din zilele noastre. Pe primele locuri în clasamentul cauzelor se regăsea și conducerea sub influența alcoolului.

    Frica de Miliție

    Să te întâlnești cu milițienii era destul de ușor. Pe lângă celebrele ”borcane”, respectiv posturile fixe de control, amplasate pe principalele șosele și la mai toate intrările din localitățile, aveai toate șansele să te întâlnești și cu echipajele mobile.

    Șansele de a fi oprit în trafic la deplasările mai lungi erau de aproape 100%, deci puține variante să nu te trezești suflând în fiolă (strămoșul etilotestului). Dacă se înverzea… urma Iadul pe Pământ pentru șoferul vinovat.

    Decretul adoptat în 1966, care reglementa circulația pe drumurile publice, preciza că șoferul depistat că se afla în stare de ebrietate la volan era pedepsit cu închisoare de la 1 an la 5 ani. Pedeapsa creștea de la 2 la 7 ani dacă mașina era destinată transportului de persoane sau de substanțe periculoase.

    În acele vremuri era pedepsită aspru și sustragerea de la recoltarea probelor biologice, infracțiunea pedepsindu-se cu închisoare de la 1 la 5 ani.

    Și chiar dacă închisorile din perioada comunistă erau cu adevărat de speriat, existau și atunci șoferi care își riscau libertatea, conducând beți. Situația a determinat autoritățile comuniste să deruleze constant campanii împotriva șofatului sub influența alcoolului. Iată cum arăta un astfel de clip la începutul anilor 70:

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro