În articolele ICars Romania am discutat constant despre ”evoluția” pieței auto, în special despre cum s-a încercat impunerea renunțării la autovehiculele clasice în favoarea celor electrice.
Suntem pasionați de mașini și avem experiențe plăcute cu modele care ne sunt dragi. Ne-am atașat de ele și le îngrijim cât mai bine posibil, fiind greu de convins să renunțăm la ele.
Lumea însă se schimbă sau măcar intenționează să o facă. Uneori își alege bine momentele istorice, alteori ia decizii complet nepotrivite în conjuncturi nefavorabile, așa cum se întâmplă în ultima vreme.
Mobilitatea a fost și va rămâne extrem de importantă, chiar dacă tehnologia ne scutește de multe drumuri pe care înainte eram obligați să le facem pentru a rezolva diverse probleme profesionale sau personale. Așadar, avem nevoie de mașini.
A început nebunia schimbării radicale a industriei auto! Totul pe repede înainte, totul într-un domeniu insuficient dezvoltat pentru a reprezenta o alternativă. Nu spunem că nu era necesară schimbarea, dar este evident că suntem depășiți tehnologic.
Mitul mașinilor electrice nepoluante este serios subminat de tot mai multe informații despre cât de poluantă este producerea lor, apoi alimentarea și nu peste mult timp casarea/reciclarea.
Cu toate programele de sprijin și cu toată campania nebunească de marketing, nu avem infrastructura necesară. Prea puține stații de încărcare, prea mică autonomia la modele mai accesibile și din ce în ce mai mare prețul la energie electrică.
Citește AICI despre cum s-a grăbit UE să modifice legislația care permitea constructorilor să fabrice și mașini cu motoare termice
Vorbind strict despre România, puținele stații de încărcare vor fi din ce în ce mai aglomerate. Altfel, alternativa de a le încărca acasă, acolo unde se poate, dispare în contextul în care plafonarea pentru un tarif accesibil a coborât de la 300 la 255kwh pe lună. Concret, cei care au un consum mediu lunar de până la 255 de kWh vor mai plăti preț plafonat. Ei vor achita în continuare 68 de bani dacă se încadrează în 100 kwh pe lună sau 80 de bani, dacă au un consum între 100 și 255 kWh. Cei care depășeșc plafonul vor plăti prețul din contract, care în funcție de furnizor poate ajunge la sume astronomice.
Îți mai poți încărca mașina acasă?
Categoric nu, pentru că cei care deja le utilizează în regim moderat știu că au un consum lunar doar pentru o mașină electrică modestă între 150-200 kwh pe lună. Și nu ne punem problema unor drumuri mai lungi făcute frecvent, ci doar a costurilor de exploatare în regim de utilizare zilnică moderată (deplasarări la locul de muncă, aprovizionare etc). Ar trebui ca proprietarul unei mașini electrice să scoată totul din priză și să stea pe întuneric ca să nu depășească plafonul. La stații prețul este de 2 lei/kw… deocamdată.
În condițiile în care stai cu orele, plătești din ce în ce mai mult (la depășirea plafonului deja nu mai merită discutat), în condițiile în care autonomia este destul de mică, oamenii își pun la modul cel mai serios problema rentabilității. Ceea ce până mai ieri părea o afacere pentru unii, ajunge nici măcar să nu mai poată fi amortizată, ca să nu mai vorbim despre faptul că nu ai cum să te mai gândești la beneficiu față de o mașină clasică.
Nu poți spune ”lăsă, că deocamdată e bine”, pentru că ritmul în care se produc schimbările generate de criză nu îți mai dă mari speranțe. Oamenii au devenit mai prudenți, iar ”autoritățile” care accelerau schimbarea din domeniul industriei auto încep să facă pași înapoi. Poate că, într-o zi, schimbarea se va produce, va veni pe cale naturală, ca urmarea a evoluției tehnologiei și a pregătirii infrastructurii, dar în niciun caz acea zi nu este mâine-poimâine.