Statistica momentului arată un procentaj îngrijorător pentru cei care circulă pe drumurile publice: puțin peste două treimi dintre mașini au RCA valabil, însă în orice moment pot fi implicate în evenimente rutiere cu cele aproape o treime care nu au asigurare.
Conform datelor transmise de ASF și MAI în Parlament, parcul auto din România avea peste 9,6 milioane de autovehicule înmatriculate la sfârșitul anului trecut, dar nu toate aveau asigurare obligatorie de răspundere civilă auto RCA. În aceeași perioadă de referință, în țară erau valabile doar 6,7 milioane de polițe de asigurare RCA.
Falimentul City Insurance a atras după sine majorări semnificative pentru polițele RCA. Se pare că pentru aproape 3 milioane de autovehicule posesorii au decis să nu mai încheie polițe de asigurare. Este imposibil de spus câte dintre acestea mai circulă pe drumurile publice, însă este ușor de intuit că nu toate au fost trase pe dreapta, șoferii lor aventurându-se în trafic, cu speranța că nu vor fi depistați și sancționați.
Ce spune Poliția?
Unii dintre cei care circulă fără RCA sunt implicați în evenimente rutiere. Abia atunci sunt depistați, însă este deja prea târziu pentru cei păgubiți.
Potrivit Legii 132/2017, deținătorul de vehicul fără contract RCA trebuie să depună plăcuțele de înmatriculare la autoritatea care le-a eliberat și să imobilizeze vehiculul într-un spațiu privat, în afara domeniului public. În caz contrar, riscă amenzi între 1.000 lei și 2.000 de lei și reținerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare a vehiculului.
Există o lege care deja are o vechime de 16 ani, însă poliția nu o aplică – Legea 432/2006, introdusă înainte de aderarea României la UE, care obligă polițiștii să gestioneze în mod electronic situația mașinilor înmatriculate și asigurate RCA și să notifice șoferii ale căror vehicule înmatriculate nu au asigurare RCA sau nu au efectuată ITP, cu privire la consecinţele juridice ale neîndeplinirii acestor obligații.
La împlinirea unui termen de 15 zile de la data expirării ITP sau a asigurării RCA, se suspendă de drept certificatele de înmatriculare ale vehiculelor rutiere aflate în această situaţie. Suspendarea se comunică deţinătorului vehiculului de îndată, în scris, de către Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor sau, după caz, de către serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor.
Vezi AICI ce poți face în cazul în care ai fost implicat într-un accident cu o mașină care nu avea RCA.
Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI) a precizat inițial pentru HotNews.ro că problemele neaplicării legii ar fi cauzate de anumite constrângeri, atât de natură tehnică, cât și de reglementare, în condițiile în care poliția are totuși acces la baza de date cu asigurații.
DRPCIV a mai precizat, la solicitarea hotnews: „Apreciem că o reglementare a respectării obligațiilor privind asigurarea obligatorie RCA poate fi realizată mult mai eficient, în mod similar suspendării înmatriculării pentru cauzele amintite anterior, cu condiția ca datele privind existența RCA să fie accesibile în timp real.”
Florin Taloș, broker în asigurări, a declarat pentru aceeași publicație: ”Secretul rezolvării situației stă în curtea MAI prin aplicarea acestei legi. Numai că MAI nu are nici un interes să își ia pe cap și alte probleme și se trage pe dos și preferă să stea la ciupeală în cazul în care pică vreunul la controlul în trafic.
În Danemarca dacă dupa 5 zile nu ți-ai reînnoit asigurarea RCA te caută Poliția acasă și îți ridică documentele de înmatriculare până prezinți asigurarea RCA valabilă, nu te așteaptă în trafic.”