No menu items!
More

    RAR Auto-Pass – Un document obligatoriu util sau motiv de a mai lua o taxă de la proprietarii de mașini?

    Publicat pe:

    Emisiunile iCars

    Dezechilibrele sistemelor de frânare
    Plecăm cu motorul rece sau îl încălzim?

    În 2023, conducerea RAR anunța introducerea unui nou document, fără de care o mașină nu poate fi vândută. Acum, în februarie 2024, Registrul Auto Român revine cu date noi despre acest document, precum și cu termenul de implementare a sistemului informatic care să genereze documentul.

    Din toamna acestui an, vânzătorul unei mașini va trebui să transmită cumpărătorului acesteia un certificat emis de Registrul Auto Român (RAR), în care să apară mai multe informații despre respectiva mașină, extrase dintr-un registru electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate în România.

    Pentru a se putea înființa registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România, ce va funcționa din acest an, vor trebui transmise către RAR, printr-o aplicație informatică dedicată, următoarele informații:

    -de către stațiile de inspecţie tehnică periodică (ITP) autorizate și de către atelierele pentru inspecția tahografelor și/ sau a limitatoarelor de viteză autorizate, cu ocazia fiecărei inspecţii efectuate pentru un autovehicul:

      • (i) data inspecţiei;
      • (ii) numărul de identificare al autovehiculului;
      • (iii) valoarea citită a indicaţiei odometrului autovehiculului;
    • de către service-urile autorizate să desfășoare activități de reparaţii, de întreținere, de reglări funcţionale, de modificări constructive şi de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, cu ocazia fiecărei prestaţii efectuate pentru un autovehicul:
      • (i) data prestaţiei;
      • (ii) numărul de identificare al autovehiculului;
      • (iii) valoarea citită a indicaţiei odometrului autovehiculului, dacă este cazul;
      • (iv) tipul prestaţiei: reparaţie / întreţinere / revizie periodică / reglare funcţională / modificare constructivă / reconstrucţie / actualizare software / înlocuire sezonieră a anvelopelor;
    • de către operatorii economici autorizați, cu ocazia fiecărei reparaţii și/ sau înlocuiri a odometrului din dotarea unui autovehicul:
      • (i) data prestaţiei;
      • (ii) numărul de identificare al autovehiculului;
      • (iii) valoarea citită a indicaţiei odometrului autovehiculului înainte de intervenție;
      • (iv) valoarea citită a indicaţiei odometrului autovehiculului după intervenție;
      • (v) tipul prestației: reparaţie odometru / înlocuire odometru;
    • de către operatorii economici autorizați, cu ocazia fiecărei reparaţii efectuate la un vehicul în urma unor evenimente care au produs avarii grave la sistemul de direcție, frânare, la structura de rezistență a caroseriei sau a șasiului și altele:
      • (i) data prestaţiei;
      • (ii) numărul de identificare al vehiculului;
      • (iii) valoarea citită a indicaţiei odometrului autovehiculului, dacă este cazul;
      • (iv) sistemul la care au fost efectuate reparaţii;
    • de către operatorii economici autorizaţi care deţin abilitare din partea producătorului autovehiculului respectiv sau din partea reprezentantului autorizat al acestuia, cu ocazia primei prezentări a autovehiculului în reţeaua de reparaţii a producătorului respectiv sau la solicitarea expresă a RAR:
      • (i) numărul de identificare al autovehiculului;
      • (ii) data şi valoarea citită a indicaţiei odometrului autovehiculului pentru fiecare înregistrare existentă în baza de date a producătorului respectiv cu privire la istoricul indicaţiei odometrului pentru perioada anterioară înregistrării sau înmatriculării în România;
    • de către producătorii vehiculelor rutiere, reprezentanţii autorizaţi ai acestora, importatorii sau distribuitorii de vehicule rutiere, după caz, cu privire la campaniile de rechemare a vehiculelor rutiere care au fost înmatriculate, înregistrate sau introduse pe piață în România, inițiate în cazul în care unul sau mai multe sisteme, echipamente, componente sau unități tehnice separate instalate pe vehiculul rutier prezintă un risc important pentru siguranța rutieră, sănătatea publică sau protecția mediului înconjurător, desemnat ca atare de producătorul vehiculului:
      • (i) numele producătorului vehiculului;
      • (ii) marca vehiculului;
      • (iii) tipul vehiculului;
      • (iv) denumirea comercială a vehiculului;
      • (v) codul campaniei de rechemare;
      • (vi) numele campaniei de rechemare;
      • (vii) descrierea pericolului;
      • (viii) modul de informare a deţinătorilor;
      • (ix) durata aproximativă a remedierii;
      • (x) lista operatorilor economici autorizaţi din România;
      • (xi) numărul de identificare al vehiculelor vizate;
      • (xii) evoluţia campaniei de rechemare.

    Informațiile amintite vor fi completate de RAR cu cele obţinute cu ocazia identificării unui vehicul sau cu ocazia efectuării ITP în cadrul reprezentanţelor RAR – data prestaţiei, numărul de identificare al autovehiculului și valoarea citită a indicaţiei odometrului autovehiculului.

    De ce ne îndoim de utilitatea reală a acestui document pentru care, evident, vom achita o taxă de emitere?

    Este bine să putem afla aceste informații despre mașina second pe care dorim să o achiziționăm, în sensul în care samsarii nu ar mai putea să-și păcălească foarte ușor clienții. Va fi oare așa cum promite RAR sau doar am mai pus puțin umărul la creșterea birocrației și am mai fi obligați să mai băgăm niște bani în buzunarul statului?

    Verificarea kilometrajului real. Sunt două situații diferite, în cazul celor deja înmatriculate, dacă ni se oferă kilometrajul trecut de la prima verificare ITP, atunci este doar o glumă. Cele mai multe mașini au ajuns la prima verificare cu odometrul deja ”măsluit”, așa că ce se trece la prima înregistrare de la noi este… o glumă.

    Un lucru este cert: vom fi obligați să obținem AutoPass la vânzarea mașinii. Cunoscând deja problemele specifice domeniului, tindem să credem că este doar o schemă de a mai lua niște bani de la populație și mai puțin de a oferi o garanție care să certifice starea reală a autovehiculelor.

    Partea bună este că am putea avea un istoric al ”servisării” unei mașini, dar doar în cazul în care a trecut prin unități autorizate, unde operațiunile sunt fiscalizate. Cum mulți au obiceiul să treacă pe la mecanici neautorizați sau să efectueze în regie proprie anumite reparații, unele complexe, ele nu vor figura niciodată în evidența RAR și, implicit, în documentul RAR Auto-Pass.

    În concluzie, cu sau fără un document în plus și mai ales plătit, cumpărătorii nu vor avea niciodată garanția că știu ce au cumpărat și ceea ce vor revinde la un moment dat.

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro