No menu items!
More

    Cum a afectat războiul din Ucraina piața auto, care cunoaște cel mai mare declin din istorie

    Publicat pe:

    Pandemia a generat probleme serioase pe piața auto timp de doi ani. Treptat, oamenii au înțeles că economia va fi serios afectată, că locurile de muncă sunt nesigure și că o ”investiție” într-o altă mașină poate fi extrem de riscantă.

    Oamenii s-au reorientat către serviceuri, acordând o mai mare atenție întreținerii autovehiculelor pe care deja le aveau, cu intenția de a le prelungi durata de viață. O decizie absolut firească în acel context.

    Desigur, a existat și categoria socială fără griji financiare, categorie pentru care schimbarea mașinilor nu a reprezentat o problemă. Este însă o categorie minoritară, iar asta s-a văzut în volumul de vânzări.

    O altă problemă a fost cea a unor componente, în special electronice, pentru care materiile prime nu au fost ușor de procurat. Aceasta este în continuare o problemă majoră, fiind acum amplificată și de războiul din Ucraina. Așa se explică și numărul foarte mic de mașini din reprezentanțe și durata mare de așteptare până la livrare.

    Citește pe icars.ro, AICI, despre super-evenimentul auto care urmează să se desfășoare în Ploiești.

    Nu doar vânzările de mașini noi au scăzut. Același fenomen este întâlnit și pe piața second. Europenii din vest, principala zonă furnizoare de auto second pentru România, au avut același tip de comportament reținut în schimbarea mașinilor. Importurile au scăzut, la noi ajungând din ce în ce mai puține automobile și din ce în ce mai puține aflate într-o stare tehnică bună.

    Directorul departamentului de comunicații al companiei CarVertical, Matas Buzelis, explică ce se întâmplă acum pe piața autovehiculelor noi, în contextul războiului din Ucraina:

    „Planurile de revenire au fost date peste cap de invazia Rusiei în Ucraina vecină, ceea ce a făcut ca industria auto să se confrunte cu o criză și mai mare, care va fi mult mai greu de rezolvat.

    Cu toate că piața de autovehicule noi din Rusia nu este cea mai mare din lume, ea joacă un rol semnificativ în lanțul de aprovizionare auto. Rusia exportă componente valoroase pentru industria auto.

    Germania, de exemplu, se bazează pe titanul, fierul și paladiul Rusiei. De asemenea, cu 108 milioane de tone de minereu de fier produse în 2021, Rusia este al cincilea cel mai mare producător de minereu de fier din lume, aprovizionând producătorii europeni de oțel care se confruntă acum cu prețuri mai mari și cu posibile dificultăți în obținerea metalului din altă parte.

    Invazia Rusiei a avut, de asemenea, un impact asupra industriei auto din Ucraina. De exemplu, producătorii germani de automobile, cum ar fi BMW și Volkswagen, utilizează un mare furnizor ucrainean de cablaje auto.

    În plus, Ucraina este al treilea cel mai mare producător mondial de nichel și aluminiu, două resurse extrem de valoroase necesare în fabricarea bateriilor și a componentelor pentru vehicule electrice.

    Ucraina produce aproape 70% din gazul neon din lume, necesar pentru componente precum microcipurile, care sunt deja insuficiente.”

    Piața de mașini noi o influențează direct pe cea second. 

    Matas Buzelis: „Cei interesați să cumpere o mașină second-hand aleg acum dintre cele mai limitate și mai scumpe oferte de pe piața vehiculelor rulate.

    Cu toate acestea, oferta limitată de autovehicule rulate nu ar trebui să determine cumpărătorii să renunțe la procedurile care îi protejează de escrocherii. Dimpotrivă, cumpărătorii ar trebui să verifice istoricul fiecărui vehicul rulat, deoarece oferta este foarte limitată.”

    [ays_poll id=4]

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro