No menu items!
More

    Visezi la o mașină second, un model anume pe care ți-l dorești? Nu o lua pe cea mai ieftină de pe piață!

    Publicat pe:

    Emisiunile iCars

    Dezechilibrele sistemelor de frânare
    Plecăm cu motorul rece sau îl încălzim?

    De unde variația de preț pentru același model de mașină second? Vorbim astăzi despre motivele pentru care să eviți cel mai mic preț, care în realitate va fi o gaură neagră pentru bugetul cumpărătorului.

    Clienții de pe piața auto second sunt oameni care cumpără din necesitate sau din pasiunea pe care au făcut-o pentru un anumit model de mașină.

    Necesitatea de a avea un autoturism depinde de nevoile fiecăruia dintre noi. Și cum nivelul de trai din România este unul foarte scăzut, este firesc să ne aflăm în situația în care românul de rând face eforturi considerabile să își achiziționeze un autoturism. Fiecare leu sau euro contează, de unde și tendința de a căuta cea mai ieftină variantă.

    Problema este că bucuria de a găsi o mașină preferată la cel mai mic preț este foarte curând transformată în necazul de a ”o trage pe dreapta” din lipsă de buget de reparații sau de a-ți asuma noi eforturi financiare care nu se știe niciodată cât de mari pot fi.

    Îți cumperi o mașină ca să o folosești, nu să te uiți la ea în parcare

    Pentru a fi mai ușor de înțeles la ce riscuri se expun amatorii de chilipiruri, să ne referim la mașini care au căutare la noi, într-o plajă de preț cuprinsă între 3000-4000 și 7000-8000 de euro. Mercedes, Audi sau BMW de pe la începutul anilor 2000 și până în 2010, care la vremea lor au fost mașini excepționale, se vând acum la prețuri derizorii.

    Același model, din același an și cu dotări similare, poate fi găsit la 3000 sau la 7-8000 de euro. Cei care ați deținut astfel de mașini și la un moment dat le-ați vândut cerând un preț corect pentru o mașină foarte bine întreținută, știți că ați fost sunați de potențialii clienți spunându-vă: ”Trebuie să mai lăsați la preț. Degeaba cereți 7000, pentru că eu am găsit și cu 3000 același model, din același an.”

    Invariabil, răspunsul în astfel de cazuri a fost: ”Foarte bine! Cumpărați-o pe aceea de 3000!”

    Cumpărătorul poate sesiza chiar din poze că sunt diferențe mari la starea estetică, atât la exterior cât și la interior. Este primul motiv pentru care o vrea pe cea mai scumpă, dar la prețul celei mai ieftine. Nu prea se poate…

    Pornim de la premisa că prețurile cerute sunt corecte și scoatem momentan din discuție variantele în care unii cer mai mult decât face. Vorbim așadar despre vânzători de bun simț.

    Presupunând că bugetul nu a permis să dați mai mult de 3-4000 de euro pe o mașină care se găsea și la 7-8000, ați riscat și ați achiziționat-o pe cea mai ieftină. ”Are câteva probleme de rezolvat, dar în timp se fac. Nimic grav.”, v-a spus vânzătorul. Important a fost că mașina a pornit, că ați reușit să ajungeți cu ea acasă…

    Fără un tester care să arate câte probleme are și cât de grave sunt, fără cineva care să se priceapă să o probeze, să o inspecteze vizual corect, nu ați fost atenți la detaliile care fac diferența.

    Câteva exemple…

    Descoperiți foarte curând că mașina are probleme cu ambreiajul, în cazul cutiilor manuale. Agață la schimbarea vitezelor, pedala se înmoaie sau se întărește nepermis de mult, etc. Un kit de ambreiaj (rulment, disc, placă de presiune) ar fi în jur de 7-800 de lei. Nu e mult vă spuneți, uitând că și manopera este cam tot pe acolo. Cumpărați kitul, mecanicul demontează și descoperă că aveți probleme și la pompă și, mai grav, că volanta ”bate”. Trebuie schimbată, doar că vă cam ia amețeala când aflați că este una cu masă dublă și costă în jur de 2000 de lei. Second nu merge. Sau merge, dar vă asumați să nu știți ce luați, oricum una cu uzură, fiind apoi nevoiți să mai plătiți o dată manopera și să cumpărați și altă volantă.

    Și uite cum sărim bine de 3000 de lei… doar pentru ”mica problemă” a unui ambreiaj. Poate chiar 1000 de euro, în funcție de mașină. Cam mult, având în vedere că deja vorbim de o cheltuială care se apropie de o treime din prețul dat pe mașină. Și de unde, în cele mai multe cazuri?

    Dacă mașina este cu cutie automată, cheltuiala este mult mai mare. V-a spus vânzătorul că ”smucește puțin, dar se rezolvă cu schimbarea uleiului și filtrului”, însă, în realitate, cutia era terminată din cauze mecanice sau electronice. Nu vreți să știți nici că o cutie nouă ajunge pe la 2000-3000 de euro pentru modelul respectiv, nici că recondiționarea celei defecte poate costa 1000-2000 de euro. Scoateți din calcul cutiile automate second…

    Să mai discutăm despre motor? O putem face în detaliu. E suficient să vă spunem doar despre o rupere a distribuției, în cazul în care nu a fost schimbată, în cazul în care s-a sărit peste mentenanța corectă. Sunt cazuri în care daunele la piesele interne sunt atât de mari, încât nu merită reparat acel motor. E mai ieftin să iei altul. Tot second și fără să știți ce luați? Din nou manoperă?

    Să mai adăugăm suspensii, direcție, climatizare, alte probleme electrice sau electronice? Ne-ar lua o viață să facem lista. Important este să înțelegem că un preț mic (cel mai mic) reflectă starea mașinii. Proprietarul o dă să scape dea ea, nu pentru a vă face o favoare. Nu-i pasă de siguranța cumpărătorului, de bugetul lui, de necazurile pe care nici măcar nu le intuiește.

    Totodată, dacă faceți un efort și alegeți modelul dorit la un preț mai mare, asta nu înseamnă că ați făcut alegerea corectă. O mașină second, oricât de bine întreținută este, poate avea oricând probleme. Este adevărat că mult mai puține decât ”un cazan” la preț de machetă. Important este, dacă nu vă pricepeți, să mergeți cu cineva de specialitate sau să îl determinați pe proprietar să accepte o verificare într-un service. Înseamnă un cost în plus, dar este o măsură de siguranță care vă pune la adăpost de un posibil dezastru financiar.

    Am fi putut la fel de bine să spunem Dacia, Volkswagen, Skoda, Renault etc, cu prețurile aferente. Gusturile nu se discută, alegerile nu se comentează, dar necazurile sunt cam în aceeași arie. Important este să le minimizați și să vă bucurați de o alegere cât mai bună și mai prietenoasă cu portofelul.

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro