Camera de bord a unei mașini surprinde un accident care are la bază două elemente esențiale: neacordarea de prioritate și ignorarea conducerii preventive. Legal, doar unul dintre șoferi este vinovat, dar o mare parte din vină o are și celălalt.
Pentru că se produc frecvent astfel de accidente, subiectul merită abordat prin prisma felului în care trebuie să înțelegem cum abordăm anumite situații din trafic.
Când vine vorba despre prioritate, regulile din legislația rutieră sunt foarte clare. Nu pătrunzi în drumul cu prioritate, dacă nu reușești să te asiguri temeinic. Avem de respectat culoarea semaforului. Dacă acesta nu există, ținem cont de semnificația indicatoarelor rutiere (STOP sau Cedează trecerea), iar dacă și acestea lipsesc, atunci ne ghidăm după prioritatea de dreapta.
Felul în care ne asigurăm este extrem de important și ne poate salva viața sau poate evita pagube materiale semnificative. Problema este că în anumite configurații nu reușim să ne asigurăm foarte bine din cauza lipsei vizibilității generată de celelalte mașini din trafic, care pot circula în coloană și la un moment dat ne permit ieșirea în drumul cu prioritate. Alteori, mașinile parcate sau zidurile unor clădiri pot fi obstacole în calea vizibilității.
Suntem de acord că unele pot fi parcate ilegal, dar nu ”să facem educație rutieră” este scopul acum, ci acela de a înțelege cum să ne comportăm ca șoferi în astfel de situații.
În cazul concret al filmului de la finalul acestui articol, pentru că se circula în coloană pe drumul cu prioritate, unui șofer i se permite să iasă din drumul lateral, un drum prevăzut cu două benzi, dintre care una cu linie de tramvai.
Amabilitatea celui care i-a permis ieșirea trebuia dublată de atenția sporită a șoferului care iese din drumul lateral. Acesta ar fi trebuit să anticipeze posibilitatea ca un altul să vină pe banda a doua, caz în care ieșirea se face mult mai lent, astfel încât partea din față a mașinii ale să poată fi observată de cel care se apropie. Din păcate pentru cel ieșit din drumul lateral, se încadrează la neacordare de prioritate.
În altă ordine de idei, iar acesta este un aspect pe care dorim să insistăm, șoferul care circulă pe banda a doua (legea îi permite să circule pe linia de tramvai), nu dă dovadă de maturitate, respectiv nu adoptă un stil de conducere preventiv.
Potrivit Codului Rutier, șoferii au voie să meargă pe calea de rulare a tramvaiului, dacă strada are maximum două benzi de circulație pe sens. Așadar, pe arterele cu una sau doua benzi pe sens, șoferii au voie să circule pe linia de tramvai, câtă vreme nu perturbă mersul mijloacelor de transport în comun și nu circulă pe după refugii – Regulamentul de aplicare a OUG 195 privind circulația pe drumurile publice, ART. 103
Pare să circule cu viteză destul de mare, însă nefiind măsurată de un aparat radar nu vom insista pe această temă.
Vezi AICI un alt accident petrecut în condiții similare de trafic
Ce ar fi putut să facă șoferul care vine pe banda a doua?
Șoferii experimentați știu că se pot întâlni oricând cu aceste situații. Atunci când cei pe lângă care treci încetinesc sau opresc, cel mai bun lucru pe care îl poți face este să te adaptezi, încetinind la rândul tău. Nu întotdeauna poți vedea din cauza mașinilor din dreapta, așa că oricând poți avea în față o trecere de pietoni sau un drum lateral de pe care să iasă cineva mai puțin prudent.
Este acea situație în care spunem: ”Ce preferi să ai: dreptate sau liniște?” Cumva, chiar și cei lipsiți de experiență la volan, trebuie să înțeleagă faptul că a conduce preventiv nu este o rușine. Te poate salva de propriile greșeli pe care le-ai putea face sau de erorile altora. Important este să eviți tot ceea ce se poate evita. Nu suntem la raliu pe șosele, iar timpul ”câștigat” prin grabă ne poate costa uneori foarte scump, dacă nu chiar totul.