Propunerile de la Ministerul Transporturilor dau fiori șoferilor, dar mai ales vor genera în perioada imediat următoare nemulțumiri, pentru că deși am plătit taxe în ultimii 33 de ani, infrastructura este la pământ. Pe de altă parte, orice scumpire din transporturi se reflectă instant în scumpiri la produse și servicii.
Pentru că România și-a asumat o serie de obigații prin Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR, transportatorii de mărfuri ar urma să plătească din 2026 o rovinietă de șase ori mai scumpă față de valoarea din prezent, de la 1.200 euro/an la 7.050 euro și chiar 16.000 euro din 2035, potrivit unui proiect pe care l-a prezentat Ministerul Transporturilor.
Modificările vizează sistemul de taxare atât pentru autoturisme, cât mai ales pentru camioane. Termen limită este vara anului 2023 pentru transpunerea în legislația națională, respectiv 2026 pentru aplicarea efectivă.
Principalele propuneri prezentate de Ministerul Transporturilor:
Rovinieta pentru autoturisme se va plăti ca în prezent pentru o anumită perioadă, dar se introduce clasa de poluare. Pentru un autoturism rovinieta va crește de la 28 la 38 euro în 2026 și 46 euro în 2035 pentru un autoturism Euro VI.
Rovinieta pentru camioane crește de la 1.210 euro/an (camioane grele) la 7.050 euro în 2026 și 16.275 euro în 2035 pentru un parcurs de 100.000 kilometri/an și norma de poluare Euro VI. Simularea de tarif este valabilă la traseul pentru autostradă, calculul pentru folosirea Drumului Național fiind la valoarea de 50%.
Vinieta în Bulgaria pentru un camion de 40 de tone ar ajunge la 10.000 euro pe an pentru aceeași distanță, iar în Ungaria 26.000 euro, potrivit simulării pe care a prezentat-o Ministerul Transporturilor.
Planul poate să sufere mici modificări până la forma finală din această vară, însă decizia majorărilor este deja asumată.