”Știu eu un băiat care te rezolvă rapid și ieftin” – auziți des asta și vă gândiți că ar fi o soluție. Uneori chiar este, dar la fel de adevărat că și riscul de a pierde bani și de a avea și mai multe probleme tehnice este pe măsură.
Serviceuri neautorizate, ateliere obscure sau pur și simplu un ”băiat” care repară sub nucul din curte. Îți asumi riscul?
Din start trebuie să spunem că există mecanici auto, electricieni, tinichigii care sunt foarte buni și care nu lucrează în sistemul fiscalizat. Unii, pe lângă profesiile pe care le stăpânesc foarte bine, au și echipamentele. Alegerea de a apela la serviciile lor ține de decizia fiecăruia.
În România sunt însă foarte mulți care doar spun că se pricep, iar ceea lasă în urma lor se numește… pagubă. Așa apar reclamațiile, iar prejudiciul este destul de greu de recuperat, uneori imposibil.
Dar, după cum arată și controalele RAR, nu doar cei neautorizați sunt luați în vizor. Probleme grave în derularea activităților au și unele serviceuri autorizate, unde profesionalismul este lăsat pe ultimul plan.
Peste 650 de acțiuni de control ale inspectorilor departamentului de supraveghere a pieței, din cadrul RAR, s-au desfășurat în octombrie și noiembrie
Au fost dispuse 143 de sanctiuni complementare cu oprirea sau suspendarea activității. În cadrul unor acțiuni complexe, au fost verificate ateliere de reparații din toată țara, ateliere tahografe și limitatoare de viteză, stații ITP dar și persoane neînregistrate fiscal. Sancțiunile au depășit 820 de mii de lei.
10% dintre procesele verbale întocmite au fost la persoane neînregistrate fiscal care desfășurau activități de reparații auto.
Inspectorii RAR au găsit neconformități legate de:
-efectuarea de activităţi de reparaţii fără autorizație tehnică;
-efectuarea inspecţiei finale care să demonstreze conformitatea lucrărilor de reparații (una dintre condițiile legale privind admiterea și menținerea în circulație a autovehiculului, ulterior intervenției asupra unui autovehicul);
-păstrarea şi respectarea condiţiilor iniţiale de autorizare;
-prestatorii de servicii care nu au pregătirea necesară de a interveni la sistemele de securitate ale autovehiculului.
RAR atrage atenția că reparațiile efectuate în ateliere care nu respectă legea sunt calea cea mai sigură spre riscul de a primi servicii de o calitate îndoielnică.
Mihai Dogarescu, șef Departament Supraveghere Piață (DSP) – RAR
”Dacă alegeți să vă reparați mașina pe principiul “ieftin și rapid”, într-o unitate improvizată, rețineti că NU aveți cum să verificați calitatea reparațiilor făcute, și aveți șanse zero ca ulterior să rezolvați pe cale amiabilă eventualele inconveniente cauzate de calitatea slabă a lucrărilor.”
Registrul Auto Român atrage atenția că intervențiile în sisteme de siguranță ale autovehiculului sunt complexe și necesită obligatoriu piese și componente omologate.
Controalele RAR au rolul de a stabili o stare de normalitate și legalitate în sfera serviciilor oferite posesorilor de autovehicule și de a-i încuraja să intre în legalitate pe cei care desfășoară activități de reparații în mod neautorizat.
De asemenea, Registrul Auto Român recomandă ca achizițiile de componente auto din mediul online să se facă din surse sigure iar piesele să fie omologate. Vânzătorul trebuie să ofere garanție pentru produsele comercializate. Conform reglementărilor europene, în cazul în care piesele respective nu se potrivesc, cumpărătorul are dreptul să le returneze, evident fără ca acestea să prezinte urme de uzură.
Lista service-urilor autorizate, dar și categoria de lucrări pentru care este autorizat atelierul respectiv se regăsește pe site-ul Registrului Auto Român https://www.rarom.ro/?page_id=889.