Oamenii nu știu dacă aceste proteste vor avea finalitate, însă se organizează de mai bine de o lună în mediul online pentru protestul de astăzi, sperând măcar să atragă atenția autorităților.
Au mai fost câteva tentative de a protesta, în urmă cu 2-3 săptămâni, însă protestele au fost firave și izolate. S-ar fi părut că au ceva ecou, pentru că la doar câteva zile guvernanții au ieșit cu promisiunea că intervin pentru sprijinirea populației în fața efectelor scumpirilor.
S-a ales praful…
Promisiunile de sprijin s-au finalizat cu o bătaie de joc… 50 de bani reducere din prețul de la pompă pentru fiecare litru de carburant achiziționat. Și nici nu aveau habar cum vor implementa o asemenea măsură, atât timp cât ieșeau cu declarații confuze: ”statul ajută cu 25 de bani pe litru, sperând ca și comercianții din domeniu să înțeleagă efortul și să susțină cu 25 de bani.” Dacă nu ar fi de plâns, ar fi de râs…
Cert este că aproape 200.000 de români și-au anunțat participarea la protestul de astăzi. Nu știm dacă ”vitejia online” se va vedea și în stațiile de alimentare, unde mulți spun că vor bloca pompele cu alimentări pe care să le plătească cu mărunțiș, astfel încât tot procesul să dureze, iar vânzările să fie afectate. Suntem conștienți că e o ”glumă”, că efectul va fi zero, dar măcar va fi un nou semnal de alarmă.
Deși în majoritate populația este serios afectată de valuri de scumpiri, sunt și contestatari ai acestui protest, aceștia spunând că suntem doar victime ale crizei mondiale și că nu avem prea multe de făcut. Problemele de fond nu își găsesc astfel rezolvarea, spun contestatarii formei de protest de astăzi, însă nici nu propun alternative.
Ca de obicei, există câte puțin adevăr în fiecare punct de vedere. Protestul este întotdeauna binevenit, mai ales că acum vizează și componenta de speculă din prețul carburantului. Este reală criza mondială și produce efecte în aproape toată lumea, însă a și fost speculată fără scrupule încă din momentele în care prețurile la burse nu se mișcaseră semnificativ. În plus, în momentele în care se înregistrau scăderi, nu se vedeau și la pompe.
Măsurile guvernamentale antispeculă sunt anemice. Totodată, subvenționarea prețurilor carburanților se spune că nu ar fi bună pentru că ne furăm singuri căciula, plătind de la bugetul de stat (adică tot de la noi) sume care ajung la cei care profită la maxim de criză. Alte state au recurs la această metodă, unele au plafonat prețurile, asumându-și cote mai mici din încasările de accize și alte taxe. Doar la noi nu s-a putut, pentru că statul nu are de unde. Oare nu este același stat care plătește abuziv/discriminatoriu venituri speciale unor categorii, în niciun caz pe bază de contributivitate? În astfel de cazuri se poate. Ei bine, cu astfel de abordare nu se împacă populația care este nevoită să suporte întotdaeuna diferențele față de normalitate.
Nu în ultimul rând, pentru a aborda și soluția care realmente poate duce la scăderea reală a prețurilor, reamintim că totul ține de cerere și ofertă. Este însă perioada concediilor, așa că nu ne facem iluzii că cererea va scădea. Poate că unii dintre noi au mai renunțat la drumurile inutile, dar procentul este evident nesemnificativ.
La protestele de astăzi și-au anunțat participarea și firme de transport, alăturându-se astfel persoanelor fizice. Unii dintre protestatari vor fi prezenți în benzinării, alții vor mărșălui în coloane, mai ales prin marile orașe.
Vom relata în direct din câteva zone unde oamenii au de gând să protesteze. Revenim cu detalii.
[ays_poll id=5]