No menu items!
More

    Modificări ale legislației RCA: Tarife majorate pentru cei care plătesc amenzi de circulație și procente diferite la bonus-malus

    Publicat pe:

    Autoritatea de Supraveghere Financiară a venit cu propuneri suplimentare la noua formă a legislației care reglementează polițele RCA, lege aflată acum în dezbaterea Senatului. Dacă unele dintre propuneri au logică, una dintre ele ar însemna sancționarea de două ori pentru șoferii care greșesc.

    ASF a depus la Guvern articole noi care au fost apoi trimise Senatului pentru dezbatere și supunere la vot.

    Principalele modificări la polițele RCA

    1. Sistemul bonus-malus

    Sistemul bonus-malus, folosit în prezent pentru a crește (până la 80%) sau reduce (până la 50%) prima de asigurare plătită de client.

    Propunerea ASF pentru L1/2024 este ca bonus/malus să fie definit drept sistem prin care, pe baza încadrării în una dintre clasele de bonus sau în una dintre clasele de malus, se acordă reduceri sau se impun majorări ale primei de asigurare, în funcție de criterii precum:

    a) istoricul de daune plătite;

    b) natura și severitatea prejudiciilor produse pentru care s-au achitat despăgubiri, respectiv daune morale, vătămări corporale sau decese;

    c) conducerea vehiculelor sub influența băuturilor alcoolice și/sau a substanțelor cu efect psihoactiv;

    d) oferirea unor informații inexacte sau cu reticență făcută cu rea credință conform prevederilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, la momentul încheierii contractului RCA;

    e) nerespectarea obligației continue de asigurare RCA pentru o perioadă mai mare de 30 zile;

    f) contravențiile și sancțiunile aplicate de către personalul Poliției Române privind încălcarea regulilor pentru circulația vehiculelor care denotă un comportament neadecvat în trafic ce conduce la un risc ridicat de accidente; (n.r. – această propunere, chiar dacă pare să aibă logică, contravine principiului conform căruia nu poți sancționa o persoană de două ori pentru aceeași faptă.)

    Ca elemente de noutate, apar criterii pentru stabilirea clasei bonus-malus și natura și severitatea prejudiciilor, conducerea vehiculelor sub influența băuturilor alcoolice și/sau a substanțelor cu efect psihoactiv, oferirea unor informații inexacte sau cu reticență făcută cu rea credință la momentul încheierii RCA – spre exemplu pentru a obține o primă mai mică, dacă trec 30 de zile de pauză între asigurările RCA sau dacă asiguratul a primit amenzi în trafic.

    2. Introducerea franșizei la RCA

    Potrivit propunerii ASF, franșiza este definită drept sumă fixă stabilită prin contractul RCA, ofertată obligatoriu de către asigurătorii RCA la solicitarea asiguratului, a cărei limită se stabilește de asigurătorul RCA în baza capacității de plată a asiguratului și care se achită asigurătorului de către acesta în cazul unui eveniment asigurat pentru care s-a plătit o despăgubire.

    În cazul unui eveniment, obligația de plată a franșizei nu poate depăși valoarea despăgubirii achitate de către asigurătorul RCA, chiar dacă franșiza stabilită prin contract este mai mare decât această valoare.

    Asiguratorul RCA va emite oferte atât cu franșiză, cât și fără. Potrivit motivării ASF, se reglementează franșiza stabilită în limita capacității de plată a asiguratului și aplicată în contractul RCA, în scopul reducerii primei de asigurare ce este plătită de către asigurat la momentul încheierii contractului.

    Franșiza se plătește asigurătorului numai după apariția unei daune și după ce asigurătorul a despăgubit persoana prejudiciată. Franșiza se introduce în contract la solicitarea asiguratului.

    Sistemul de franșiză este folosit în prezent în calcului primei de asigurare pentru polițele CASCO. Mai exact, dacă un asigurat vrea să efectueze o reparație și are franșiză prin contract, el va trebui să achite franșiza pentru a beneficia de servicii – de obicei, stabilită per eveniment, chiar dacă achită lunar/trimestrial/anual și prima de asigurare.

    3. Mai puține perioade pentru valabilitatea RCA

    În prezent, potrivit legii 132/2017, contractul RCA se încheie pe o perioadă cuprinsă între o lună şi 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului. ASF propune ca un contract RCA să poată fi încheiat doar pe 3, 6 sau 12 luni.

    Amenzi mai mari

    În prezent, cei care sunt obligați să încheie asigurări RCA dar nu o fac, sunt sancționați cu amendă de la 1000 la 2000 de lei și cu reţinerea certificatului de înmatriculare/înregistrare a vehiculului până la prezentarea documentului privind încheierea asigurării.

    ASF propune pentru L1/2024 amenzi mai mari și eliminarea prevederii privind reținerea certificatului de înmatriculare, în locul ei aplicându-se sancțiunile Poliției Rutiere, potrivit legii.

    Noile amenzi propuse:

    a) în cazul vehiculelor încadrate în categoria autoturismelor – 2000 lei;

    b) în cazul vehiculelor de transport persoane, inclusiv tramvaie – 7000 lei; c) în cazul vehiculelor de transport marfă sau cu altă destinație:

    (i) având masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone – 5000 lei;

    (ii) având masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 12 tone – 7000 lei;

    (iii) având masă totală maximă autorizată mai mare de 12 tone – 15000 lei;

    d) alte vehicule decât cele prevăzute la lit. a) – c) – 1000 lei.

    ASF susține în motivarea depusă pentru modificarea actualei legislații că valoarea amenzii are în vedere responsabilizarea asiguraților de a respecta obligația de încheiere a asigurării RCA și totodată situațiile referitoare la daunele medii înregistrare la nivel de piață pe categorii de vehicule.

    Poliția Română va constata și aplica sancțiunile conform competențelor și atribuțiilor legale potrivit art. 76 din OUG 195/2002.

    Forma integrală a proiectului depus de ASF poate fi consultată pe siteul Senatului României.

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro