No menu items!
More

    Cum îți protejezi mașina în zilele geroase. Sfaturi utile pentru cei aflați la început de drum în lumea automobiliștilor

    Publicat pe:

    Emisiunile iCars

    Dezechilibrele sistemelor de frânare
    Plecăm cu motorul rece sau îl încălzim?

    Chiar dacă deocamdată nu am avut temperaturi la fel de scăzute ca în alte ierni, să nu uităm că suntem abia la mijlocul acestui sezon și că oricând pot să apară surprize deloc plăcute. După sărbători cu temperaturi de primăvară, a doua săptămână a lunii ianuarie 2024 a venit cu scăderi considerabile, minimele nopților coborând între -8 și -10 grade Celsius, chiar mai joase de atât în anumite zone. Este momentul să acordăm atenție maximă autovehiculelor pe care le utilizăm.

    Șoferii cu experiență știu în general ce au de făcut, deși sunt și multe obiceiuri care pot dăuna, însă sunt atât de bine înrădăcinate încât cu greu pot accepta unii că nu sunt tocmai ceea ce trebuie.

    Sunt două categorii de probleme pe care trebuie să le avem în vedere în zilele geroase:  cele care ne pot afecta vizibilitatea și cele tehnice.

    În zilele cu precipitații avem de curățat… uneori un strat consistent de zăpadă, alteori gheața care se formează chiar și pe interiorul geamurilor, dacă în mașină am avut condens. Ideal este să luăm în calcul că nu putem să pornim mașina și imediat să plecăm. Trebuie să luăm în calcul să ieșim din casă măcar cu 10-15 minute mai devreme decât obișnuim și să pornim motorul, lăsându-l să se încălzească treptat, fără accelerări repetate. Important este ca instalația de climatizare să funcționeze corect și să își facă treaba.

    Desigur, există și autovehicule care pot fi pornite de la distanță, însă cele mai multe sunt clasice, parcul auto din România fiind unul destul de vechi.

    O greșeală pe care o fac foarte mulți – dezghețarea cu apă caldă

    Se practică în multe cazuri și oamenii cred că așa scapă cel mai rapid de problemele din diminețile geroase. Ies din casă cu bidoane cu apă caldă, pe care o toarnă pe geamurile și ușile înghețate. Poate da rezultate ”metoda” dacă nu sunt multe grade sub zero, cum la fel de bine se poate forma rapid și mai multă gheață decât cea deja depusă pe mașină.

    În privința geamurilor, există riscul ca acestea să se spargă, supuse unui șoc termic. Riscul este accentuat în cazul geamurilor care au deja fisuri și care pot ceda mult mai ușor. Ar fi trebuit oricum schimbate, dar cu siguranță nu vă doriți o astfel de problemă în zilele geroase.

    Varianta corectă este utilizarea sprayurilor de degivrare, special dedicate yalelor, mânerelor ușilor și chederelor. Se găsesc în comerț, nu sunt scumpe și chiar își fac treaba. În plus, mica investiție în aceste sprayuri vă scutește de cheltuieli mult mai mari în cazul daunelor pe care le enumeram anterior. Există și soluții pentru geamuri, acestea accelerând procesul de dezghețare.

    Luați în calcul și acele huse pentru lunetă și parbriz, cu prindere pe exterior. Sperăm doar să nu vă fie sustrase de ”binevoitori”. 🙂

    Nu forțați pornirea ștergătoarelor de parbriz! Pot fi și ele înghețate și fie se pot rupe lamele de cauciuc, fie pot forța și deteriora mecanismul pârghiilor care le ghidează sau chiar distrugerea motorașului care le acționează.

    Aspecte tehnice de care trebuie să țineți cont în zilele geroase

    Primul și cel mai important este acumulatorul mașinii. Dacă acesta nu mai este corespunzător, va fi primul care va ceda (se va descărca rapid în condiții de temperaturi scăzute). Nici nu mai contează celelalte dotări ale mașinii, dacă aceasta nu pornește.

    La primele semne de ”oboseală”, în cazul în care nu știți cum se verifică în mod corect, mergeți la un service. Posibil să fie acumulatorul de vină, cum la fel de posibil este să fie sistemul de încărcare (alternator, releu) sau să aveți consumatori care vă descarcă acumulatorul. O verificare corectă va duce și la soluția optimă de remediere.

    Dacă la capitolul încărcare și starea bateriei stați bine, un alt element important este sistemul de climatizare. Acesta poate funcționa corect la capitolul comenzi, dar poate fi ineficient din cauza unui termostat defect. Observați acest aspect constatând cât de greu se încălzește habitaclul. Rezolvarea este tot la service.

    Starea lichidului de răcire este un alt element important al procesului de verificare. Se face la începutul sezonului rece, dar cum vremea i-a păcălit pe mulți, au ignorat aspectul. Unii mai ai obiceiul ”nesănătos” de a completa pierderile cu apă, diluând astfel antigelul și implicit schimbându-i proprietățile, respectiv punctul la care acesta poate îngheța. Uită apoi de aceste ”completări” și se trezesc cu motoare sparte.

    Nu folosiți pe recirculare opțiunea de pe panoul de climatizare! Aceasta va da posibilitatea să încălziți mai repede habitaclul, dat vine la pachet și cu imposibilitatea de a elimina condensul, de unde și aburirea constantă a geamurilor. O stare permanentă de disconfort dar mai presus de toate una de risc, întrucât reducerea vizibilității pentru șofer este extrem de periculoasă.

    Mai ales în cazul mașinilor mai vechi, cu ”frâna de mână” acționată de o manetă și de cabluri, se recomandă să nu utilizați acest sistem de imobilizare când lăsați mașina staționată. Sistemul se poate bloca și veți avea mari dificultăți în a-l reface funcțional, rămânând cu mașina blocată. Ideal este să lăsați mașina în treapta I a cutiei manuale sau doar în poziția P a cutiilor automate, fără a utiliza și ”frâna de mână”. Sistemele mai noi, cele hidraulice sau electronice, generează mult mai puține probleme.

    Ne gândeam să poate nu mai este cazul să reamintim despre anvelopele de sezon, dar un eveniment rutier soldat cu decesul a doi minori ne-a făcut să realizăm că nu toți șoferii înțeleg importanța dotării cu anvelope de iarnă. Mașina implicată în evenimentul rutier produs nu cu multe ore în urmă era ”dotată” cu anvelope de vară.

    Totodată, verifică starea vremii înainte de a porni la un drum mai lung, mai ales dacă treci prin zone montane. O lopățică, un săculeț cu nisip, lanțuri sau huse antiderapante te pot scoate din situații deloc plăcute, fără să apelezi la utilaje de tractare.

    Nu în ultimul rând, reamintim că maniera de condus trebuie să fie una cu un grad sporit de atenție, luând permanent în calcul că porțiunile de asfalt uscat pot alterna în orice moment cu cele umede, cu zăpadă sau gheață.

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro