No menu items!
More

    Este înghețarea motorinei un mit? Ce poți face pentru a evita problemele cu pornirea motoarelor diesel în zilele geroase

    Publicat pe:

    Emisiunile iCars

    Dezechilibrele sistemelor de frânare
    Plecăm cu motorul rece sau îl încălzim?

    De câțiva ani avem ierni blânde în majoritatea regiunilor din România. Asta înseamnă că rareori mai auzim de scăderi ale minimelor sub minus 15-20 de grade Celsius, ceea ce pentru posesorii de mașini cu motoare diesel nu poate fi decât o bucurie.

    Cu mai multă sau mai puțină experiență, posesorii de mașini au auzit tot felul de legende și explicații ale condițiilor în care carburanții pot îngheța. Și dacă cei care au mașini pe benzină nu prea au de ce să își facă probleme, cei cu motoare diesel ar trebui să țină cont de câteva aspecte.

    Motoarele diesel sunt diferite de la o generație la alta. Au fost îmbunătățite astfel încât să diminueze cauzele problemelor apărute în zilele geroase, însă nu sunt scutite în totalitate de necazuri.

    Privind prognoza la începutul lunii ianuarie din 2024, am observat că din a doua săptămână a anului apar și nopțile cu temperaturi negative, de minus 6-7 grade Celsius, de nu ceva de speriat. Vom vedea ce ne mai rezervă această iarnă, dar ideal este să fim pregătiți în orice moment.

    Un motor diesel poate avea pornirea greoaie din mai multe cauze. Spre exemplu, poate avea probleme cu bujiile incandescente sau cu releul care controlează aducerea lor la incandescență. Chiar și cu ele defecte, motorul va porni, dar mult mai greu și în primă fază va genera mult fum și miros de carburant nears complet.

    Referindu-ne strict la carburant, mai precis la motorină, aceasta poate ”îngheța” la -15… -22 de grade. De ce nu există o valoare fixă de referință? Pentru că acest tip de combustibil, în varianta standard, vine de la mai mulți producători și fiecare are repere diferite în compoziție și implicit în calitate. De reținut este că pe la valorile menționate mai sus încep să apară problemele.

    Motorina de iarnă este obţinută prin aditivarea cu compuşi speciali care împiedică formarea cristalelor de parafină, evitând-se astfel înfundarea filtrelor şi injectoarelor, fapt ce ar face imposibilă funcţionarea motoarelor.

    Am pus ghilimele, când am spus motorina ”înghețată”, pentru că este suficient ca aceasta să își modifice vâscozitatea pentru a genera probleme, nu neapărat să înghețe complet. Dacă în rezervor sau pe traseul de alimentare am avut condens, deci urme de apă, atunci problemele devin și mai serioase. Este un motiv pentru care este bine să avem un filtru nou de motorină la începutul iernii.

    Iarna, companiile petroliere pun la vânzare două tipuri de motorină. Unul cu cifră cetanică mai mică şi unul cu cifră cetanică mai mare, cel din urmă rezistând la temperaturi mai joase. Cifra cetanică este o măsură a capacităţii de autoaprindere a carburantului utilizat la motoarele diesel. Majoritatea operatorilor au în ofertă motorină cu cifră cetanică între 51-53 (55 fiind maximum posibil la care poate funcţiona normal un motor diesel).

    Așadar, primul sfat este să alimentați cu ”motorină de iarnă”, dacă observați că prognoza indică zile și nopți geroase în perioada următoare. Aditivii din acest carburant sunt introduși tocmai pentru a preîntâmpina transformarea motorinei în ceea ce unii șoferi numesc în glumă… ”marmeladă”.

    Un alt sfat este acela de a achiziționa și de a pune în rezervor aditivi speciali antiîngheț, mai ales dacă aveți mașina alimentată cu o cantitate de motorină ”de vară”, pe care nu o veți consuma prea curând. Sunt multe astfel de produse pe piață, de aceea este bine să cumpărați de la producători consacrați și să încercați să respectați dozajul indicat de producător.

    *Nu puțini șoferi, în special cei care au condus și conduc camioane mai vechi, au obiceiul de a turna un litru de benzină la aproximativ 10 litri de motorină. Într-adevăr se previne astfel riscul de îngheț, metoda funcționează de cele mai multe ori, însă presupune și riscuri pe care nu le asumăm făcând astfel de recomandări. După cum spuneam, există metode de aditivare recomandate de producători, pe care dacă le urmăm evităm problemele fără a genera altele.

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro