No menu items!
More

    Ce trebuie știut despre anvelopele de iarnă – legendele nu bat legislația

    Publicat pe:

    Emisiunile iCars

    Dezechilibrele sistemelor de frânare
    Plecăm cu motorul rece sau îl încălzim?

    Ordonanța 5/2011 este actul normativ care reglementează condițiile în care se impune obligativitatea echipării autovehiculelor cu anvelope de iarnă. Deși este de 12 ani în vigoare, pentru mulți șoferi ”experimentați” pare să fie neclară. Interpretările au dus la ”legende” care pentru unii țin loc de cadru legal. De asemenea, precizările sunt anual necesare, mai ales că apar generații noi de conducători auto. Nu întotdeauna absolvirea unei școli de șoferi și trecerea cu succes a examenului auto reprezintă garanții că au înțeles ce prevede legislația.

    Necunoașterea legislației sau interpretarea ei în mod eronat ne poate aduce sancțiuni deloc de neglijat, acestea devenind semnificative dacă suntem implicați în evenimente rutiere.

    1. Când devine obligatorie echiparea mașinilor cu ceea ce numim ”cauciucuri de iarnă.

    Potrivit Ordonanței 5/2011, proprietarii autovehicule sunt obligați să aibă mașinile echipate cu anvelope de iarnă atunci când circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă sau gheață.

    Așadar, mitul unei date calendaristice de la care echiparea devine obligatorie nu stă în picioare. Atât timp cât pe carosabil nu este zăpadă sau gheață, nimeni nu vă poate sancționa dacă circulați cu anvelope de vară.

    Trebuie să luați în calcul că, în sezonul rece, porțiunile de drum uscat pot alterna cu cele cu gheață, așa că nu este cazul să vă asumați riscuri.

    Dacă vorbim despre aderență în condiții de asfalt uscat, dar și de temperaturi scăzute, trebuie să știți că este necesar ca anvelopele de iarnă să se monteze atunci când temperaturile scad sub 6 sau 7 grade Celsius. Explicația este dată de producători, care precizează că o anvelopă de iarnă are mai mult cauciuc natural și dioxid de siliciu în compoziție, ceea ce face ca ea să nu se întărească la frig. Asta înseamnă că va rămâne flexibila și va avea aderență mai bună decât o anvelopă de vară, care are alte proprietăți.

    2. Anvelopele All Seasons – în ce condiții se recomandă

    Opțiunea pentru aceste anvelope este recomandată în țările unde iernile sunt mai blânde, respectiv acolo unde stratul de zăpadă nu este consistent și întâlnit frecvent.

    Denumirea ”all seasons” este doar una pur-comercială și nu reprezintă garanția că aceste anvelope pot fi utilizate în sezonul rece. Pentru a îndeplini această condiție de utilizare, ele trebuie să aibă vizibil marcajul M+S au MS, marcaj care garantează că producătorul îndeplinește normele pentru care această denumire comercială să fie conformă cu utilizarea anvelopelor respective pe gheață sau zăpadă. Facem aceste precizări, pentru că în comerț apar uneori anvelope denumite comercial ”all seasons”, dar care nu au marcajul M+S, ceea ce nu le face utilizabile în condițiile prevăzute de Ordonanța 5/2011.

    Date fiind condițiile meteo din ultimii ani din România, dacă acestea se vor menține, anvelopele all seasons conforme pot fi o opțiune rezonabilă.

    3. Sancțiunile legale pentru utilizarea anvelopelor neconforme pe zăpadă sau gheață

    Șoferii care nu își montează anvelopele de iarnă în condițiile prevăzute de lege riscă sancțiuni. Fapta constituie contravenție și se penalizează cu amendă din clasa a IV-a de sancțiuni (între 9 și 20 de puncte-amendă), adică între 1.305 și 2.900 de lei, dar se poate reține și certificatul de înmatriculare a vehiculului.

    Șoferii riscă amenzi și dacă anvelopele sunt prea uzate. În România, această limită este ca în majoritatea țărilor din Europa, Asia și America de Nord, respectiv 1,6 milimetri, limită impusă de legi care țin de siguranța rutieră, standardizate la nivel mondial. Se recomandă ca anvelopele de iarnă să nu aibă canturile mai puțin adânci de 4 mm.

    Luați întotdeauna în calcul că anvelopele ieftine, de la producători obscuri, își pierd proprietățile mai rapid decât cele de la branduri consacrate, compoziția chimică fiind cea care le afectează proprietățile fizice. Așadar, scăderea adâncimii canturilor nu este singurul reper de care trebuie să țineți cont. Veți observa că sunt anvelope care deși au striațiile adânci, nu au ani mulți de la data fabricației, prezintă totuși semne de ”îmbătrânire”, materialul fiind crăpat.

    De asemenea, legea mai prevede şi echiparea cu lanţuri antiderapante pe roțile motrice a mașinilor grele, de peste 3,5 tone, care transportă marfă, dar şi a celor care transportă persoane. Nerespectarea acestor reguli se pedepsește cu reținerea talonului auto, la care se adaugă și o amendă cuprinsă între 2.500 si 4.000 de lei.

    4. Regulile statelor europene cu privire la montarea pe mașini a pneurilor de iarnă sunt diverse:

    -Suedia și Norvegia prevăd ca fiind obligatorie folosirea anvelopelor de iarnă în anotimpul rece, indiferent de starea drumurilor (acestea sunt obligatorii chiar dacă drumurile sunt neacoperite de zăpadă). De precizat că această regulă este aplicabila doar în cazul cetățenilor din țările respective;

    – Finlanda, Lituania și Slovenia prevăd ca anvelopele de iarnă să fie utilizate în anumite perioade de timp, în funcție de condițiile meteo;

    -România, Germania, Austria, Italia, Ungaria, Franța și Spania impun folosirea anvelopelor speciale atunci când drumurile sunt acoperite de zăpadă, gheață sau polei, indiferent de ziua din an;

    -Portugalia, Grecia, Olanda, Marea Britanie sau Danemarca recomandă utilizarea pneurilor de iarnă, dar nu introduc această obligativitate ca fiind suficientă, în cele mai multe cazuri, fiind necesară și montarea lanțurilor, dacă situația o impune.

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro