No menu items!
More

    Sunt periculoase mașinile cu GPL? După exploziile cisternelor GPL de la Crevedia, au început inevitabil discuțiile…

    Publicat pe:

    Tragedia de la Crevedia este întoarsă pe toate părțile, ceea ce este și normal să se întâmple. Exploziile cisternelor GPL, soldate cu 3 persoane decedate și 55 de răniți, nu trebuie să rămână fără urmări în sensul conștientizării pericolelor pe care le reprezintă utilizarea acestui tip de combustibil. Apar însă și discuții care țin mai degrabă de teorii conspiraționiste și care merită tratate cu seriozitate.

    Tragedia de la Crevedia este cercetată în aceste zile în cadrul mai multor dosare penale, în funcție de competențele instituțiilor abilitate să efectueze astfel de cercetări. De la probleme tehnice, la securitatea în muncă, la respectarea legislației funcționării agenților economici și până la posibile fapte de corupție care să favorizeze profitul în detrimentul vieții oamenilor, toate sunt acum verificate.

    Nu vom insista asupra cadrului cercetării, fiind prematur să tragem concluzii, chiar dacă tentația generată de revoltă este mare, alegând să vorbim astăzi despre o temă adusă în spațiul public de cazul Crevedia:

    Cât de periculoase sunt mașinile care folosesc Gaz Petrolier Lichefiat, comparativ cu cele care utilizează alte tipuri de carburant

    Imediat după exploziile de la Crevedia, în spațiul public a apărut teoria unei premeditări a acelui dezastru, pentru a scoate de pe piață acest combustibil ieftin. Nu ar fi deloc simplu, fiind nevoie de multe schimbări legislative. Nu este nici imposibilă scoaterea în afara legii a comercializării și utilizării GPL-ului auto, dar de aici și până la un scenariu ca cel menționat credem că este distanță lungă și o discuție pe care nu credem că este cazul să o purtăm în astfel de temeni.

    Mult mai important este să ne informăm corect și să înțelegem riscurile pe care le presupune manipularea și utilizarea unui astfel de carburant.

    Cu sau fără cunoștințe de specialitate, toată lumea înțelege că acest tip de gaz poate fi periculos. Acum, din păcate, toți am avut ocazia să și vedem cât de periculos este și ce urmări tragice poate avea iresponsabilitatea în cazul manipulării neconforme. Este adevărat că raportăm proporțiile dezastrului de la Crevedia de cantitatea foarte mare de GPL din acel perimetru.

    La fel de bine știm că de foarte mulți ani acest combustibil a fost utilizat pe scară largă în țară și că rareori au apărut probleme. Au existat, dar raportate la numărul de stații de alimentare cu GPL și la autovehicule care îl utilizează, numărul de incidente este infim.

    În egală măsură trebuie să înțelegem că toate tipurile de combustibil sunt periculoase, cu precădere benzina și GPL-ul și mai puțin motorina, un combustibil inferior. Și, dacă tot vorbim despre mașini care iau foc din cauza sursei de energie care le furnizează capacitatea de deplasare, să nu uităm că și mașinile electrice au astfel de probleme. Acumulatorii acestora au fost la originea unor incendii extrem de violente și implicit periculoase pentru viața și integritatea celor aflați în apropiere.

    O primă concluzie este că nu există sursă generatoare de energie care să fie complet lipsită de riscuri.

    GPL-ul este un produs rezultat în urma procesului de rafinare a petrolului, o combinație de propan și butan. E puternic inflamabil și exploziv. Este de două ori mai greu decât aerul și stă la nivelul solului. În caz de scurgeri, disiparea este lentă, ceea ce îl face periculos. Este unul dintre motivele pentru care mașinile cu GPL sunt interzise în parcările subterane.

    Ca avantaje, GPL-ul auto este combustibilul cu cel mai mic preț. Pentru că nu conține benzen și plumb, GPL-ul este cel mai puțin poluant dintre combustibili.

    De-a lungul timpului, am utilizat două autoturisme cu motoare pe benzină, dotate și cu instalații GPL. De menționat că se întâmpla în urmă cu 10-15 ani, când tehnologia nu era la fel de avansată și de sigură, însă niciodată nu am avut probleme. Am făcut această mențiune pentru că și experiențele personale sunt relevante, cu mențiunea că instalațiile fuseseră de calitate, montate în serviceuri autorizate. În plus, verificările periodice erau făcute temeinic, nu doar prin semnarea formală a unor hârtii, așa cum știm că se mai procedează.

    Mentenanța acestor sisteme de alimentare, incluzând și buteliile tip rezervor este cheia utilizării lor în siguranță. Verificarea eventualelor scurgeri, a etanșeității conductelor și garniturilor, precum și înlocuirea acestora, verificarea supapelor de siguranță, fac utilizarea sigură. Așadar, nu neglijați aceste aspecte esențiale. Știm că mulți le ignoră, unii motivând costurile care pot fi amânate, însă nu realizează riscurile la care se expun și îi expun pe ceilalți.

    Este foarte bine de știut și că sistemele GPL dispun de un sistem special de protecție care are rolul de a împiedica scurgerile în cazul unui accident. Supapa de siguranță. care are rolul să elibereze treptat conținutul, este în componenta tuturor rezervoarelor GPL. Dacă presiunea din rezervor este la un nivel periculos de mare, valva va fi acționată pentru a activa sistemul de protecție.

    Cea de a doua concluzie și poate cea mai importantă este aceea că riscul nu vine din utilizarea unui anume tip de combustibil, indiferent care este acesta, ci din felul în care instalația de stocare și alimentare a fost montată și apoi întreținută. Dacă țineți cont de aceste ”amănunte”, nu faceți rabat la costurile de instalare și mentenanță, atunci minimizați riscurile, indiferent de combustibil.

    Pentru cei care își pun problema în caz de accident, aici discuția este una complexă și ține foarte mult de dinamica accidentului, de părțile avariate și de măsura în care acestea sunt afectare, de cantitatea de combustibil aflată în rezervor. Evaluarea riscurilor este complexă, dar punerea pe primul loc a periculozității GPL nu este o abordare corectă din punct de vedere tehnic. Știți foarte bine ce înseamnă explozia unei mașini care folosește drept carburant benzina.

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro