Bujia incandescentă este o piesă metalică (în formă de creion), cu un element de încălzire în vârf. Acesta din urmă este construit din materiale rezistente la temperaturi înalte și oxidare. În momentul în care este alimentat cu curent, datorită rezistenței electrice, acest element de încălzire se înroșește (metal ajuns la temperaturi ridicate). De aici și denumirea de bujie incandescentă.
Bujiile incandescente sunt dispozitive de încălzire folosite pentru a porni motoarele diesel.
Ca orice componentă a unei mașini și bujia incandescentă a evoluat, inițial având o simplă comandă electrică la punerea contactului, în ziua de astăzi ajungând să fie comandată electronic de computerul mașinii.
Bujiile incandescente intră la categoria ”consumabile”, așa că necesită schimbare periodică.
Motoarele diesel, spre deosebire de cele pe benzină, nu se bazează pe bujii normale pentru aprinderea combustibilului, ci pe compresie pentru a crește temperatura aerului. Acesta din urmă atinge o asemenea temperatură, încât motorina se aprinde instant atunci când intră în contact cu aerul fierbinte și presurizat.
Simpla compresie din cilindru aprinde motorina, dar bujia incandescentă ajută la această aprindere, fiind evident aportul în sezonul rece.
Una sau mai multe bujii defecte, uneori releul lor, duc la o pornire greoaie iarna, motorul mergând neregulat în primele minute de funcționare. De aici și fumul degajat în exces până la încălzirea motorului.
Urmărește AICI și ediția dedicată spargerii furtunului de supraalimentare la motorul turbo
Schimbarea bujiilor incandescente
Principul de funcționare este același. Poziționarea diferă de la un model la altul, ca și accesul la bujiile incandescente. De aici și gradul de dificultate în schimbarea lor.
Dar nu accesul este cea mai complicată problemă, ci felul în care aceste bujii sunt scoase/demontate din motor. Lipsa de experiență poate duce la ruperea lor, chiar dacă deșurubarea pare facilă. Acesta este momentul în care realizăm cum o operațiune aparent simplă, dacă era făcută de un profesionist sau de un pasionat, care ținea cont de micile secrete ale demontării bujiilor incandescente, nu ajungea să producă pagube extrem de costisitoare.
Din acest motiv am ales ca astăzi să abordăm acest subiect în vlogul ICars, alături de colaboratorul nostru Ionuț Enescu.
În cazul în care sunteți la început de drum în mecanică și vreți să rezolvați o astfel de problemă, vă invităm alături de noi într-o nouă ediție ICars.