No menu items!
More

    Accidentul mortal de pe banda de urgență a unei autostrăzi din România – tragedia de care trebuie să ținem cont

    Publicat pe:

    Emisiunile iCars

    Dezechilibrele sistemelor de frânare
    Plecăm cu motorul rece sau îl încălzim?

    Reglementările legale în materie de opriri pe banda de urgență de pe autostradă sunt cât se poate de clare și sunt concepute pentru prevenirea unor tragedii, cum a fost cea produsă pe A1, în apropiere de Timișoara.

    Din păcate, nu întotdeauna depinde de cel care a oprit, oricât de precaut ar fi. Sunt două categorii de șoferi care efectuează astfel de opriri/staționări: cei iresponsabili, care nu înțeleg la ce pericole se expun și îi expun pe alții și cei care sunt nevoiți să oprească din cauza unor probleme tehnice sau de sănătate.

    Indiferent de cauza opririi, pericolul este același și în orice moment se poate produce o tragedie, tocmai pentru că acest tip de drum se circulă cu viteză.

    În cazul accidentului produs în urmă cu o zi, pe A1, un bărbat, în vârstă de 49 de ani, a condus un autotren pe autostrada A1 Deva-Nădlac, sens de mers Arad – Timișoara, iar la kilometrul 521 a intrat în coliziune cu un autoturism, condus de un bărbat în vârstă de 37 de ani, care se afla oprit pe banda de urgență, din cauza unor defecțiuni tehnice.

    Impactul violent s-a soldat cu decesul bărbatului, în vârstă de 37 de ani și rănirea unei femei, în vârstă de 36 de ani, pasageră în autoturism.

    Conducătorul autotrenului a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ.

    A fost întocmit un dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de vătămare corporală din culpă și ucidere din culpă, cercetările fiind continuate în vederea stabilirii cauzelor producerii accidentului rutier.

    Nefiind încă stabilit motivul pentru care șoferul (profesionist!) a ajuns pe banda de urgență, important este să înțelegem că putem fi victime în orice clipă. O viață a fost spulberată, un șofer este vinovat. Situația nu se va schimba, chiar dacă șoferul TIRului a adormit, i s-a făcut rău, atenția i-a fost distrasă de altceva, autocamionul său a avut o problemă tehnică.

    Ce spune legislația rutieră: ”Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.”

    Banda de urgență este delimitată cu o bandă albă continuă de celelalte benzi ale autostrăzii. Lățimea benzii de urgență este, în general, de 3,3 metri, suficient de lată pentru a permite oprirea în siguranță a unui camion de mare tonaj, fără a ocupa din prima bandă a autostrăzii.

    Așadar, nediscutând acum despre cazurile de rea-credință, de lipsă de educație, oricărui șofer i se poate defecta mașina sau poate avea o pană de cauciuc, situații care să nu permită deplasarea până la prima parcare/benzinărie. Este absolut firesc ca șoferul aflat în dificultate să coboare din mașină, fie pentru a constata ce problemă are și a solicita asistență rutieră, fie pentru a-și rezolva singur problema, dacă este capabil să o facă.

    În tot acest interval trebuie să fie foarte atent la trafic, să semnalizeze staționarea cu triunghi reflectorizant. Faptul că noi știm regulile de circulație, în cazul de față interdicția ca alții să circule pe banda de urgență, nu înseamnă automat că așa vor și proceda ceilalți. Mai mult decât atât, un alt șofer poate să adoarmă, să i se facă rău la volan, să aibă o defecțiune la rândul său sau pur și simplu să fie neatent. Din acest moment, totul devine o chestiune de noroc pentru cel staționat. Sunt cazuri în care pur și simplu nu mai are ce face, dar și cazuri în care un plus de atenție pentru a se feri i-ar putea salva viața.

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro