Suntem în mijlocul iernii, care este drept că din punct de vedere meteo s-a cam lăsat așteptată, însă în ultimele zile s-a manifestat în toată splendoarea ei, cu ploaie înghețată, cu lapoviță și ninsoare. Este un bun prilej să vorbim despre unul dintre motivele care generează derapaje pe care puțini știu și pot să le controleze.
Nu facem o descriere completă a sistemului de frânare al unui autovehicul, însă pornim discuția de la ceea ce cu toții știm: sistemul de frânare este esențial pentru siguranța tuturor.
Mai în glumă, mai serios, am spune: ”E important să pornească mașina, dar e vital să poată fi oprită”
Zilele trecute, pe www.icars.ro publicam un articol despre ”Cum conduci în zilele cu ploaie înghețată – pericolele pe care nu apuci să le sesizezi”
Așadar, presupunând că știm să conducem prudent și că nu bruscăm comenzile unei mașini, trebuie să avem în vedere că sunt momente în care nu putem controla chiar totul. Și asta nu ține de abilități și experiență, ci de unele probleme de ordin tehnic, cum ar fi exemplu pe care l-am ales pentru astăzi, în noua ediție a vlogului ICars România (video la finalul textului).
Știm că periodic, pentru că sunt consumabile, trebuie să schimbăm plăcuțele de frână. Unele autovehicule au senzorii care indică uzura, altele nu, dar pot fi ușor de observat și de schimbat. Un service serios nu se rezumă doar la a schimba plăcuțele/saboții de frână, ci va face o verificare completă a sistemului, testând eficiența frânării pe fiecare roată. Evident, nu toate intervențiile se fac în astfel de serviceuri, caz în care vă puteți confrunta cu următoarea situație: uzura discurilor, care de regulă este diferită de la un disc la altul, generează diferențe ale eficienței frânării.
Este unul dintre motivele pentru care, mai ales pe carosabil alunecos, roțile încetinind diferit apare tendința de a derapa. În funcție de viteză, de intensitatea traficului rutier sau de prezența unor ”obstacole”, întâlnim cazuri diferite, de la tamponări, la accidente grave.
Concret, un disc de frână, chiar dacă pare rigid, fiind din metal, în timp se uzează. Pierde din grosime, capătă canturi sau ruginește. Unele se ovalizează, fenomen provocat adesea de faptul că, după utilizare intensă se încinge, apoi mașina trece prin sectoare de drum cu apă și discul se răcește brusc, deformându-se. Cei mai mulți dintre șoferi știu ce înseamnă un disc ovalizat și cum se manifestă mașina la frânare. Sunt și situații în care discurile se crapă sau chiar se sparg, iar consecințele la frânare sunt ușor de intuit.
Am făcut referire astăzi doar la problema discurilor uzate, cu promisiunea că în următoarele ediții vom explica pe înțelesul tuturor și alte probleme des întâlnite la sistemele de frânare. Autoturismul care apare în imagini este cu caracter ilustrativ pentru ceea ce dorim să scoatem în evidență, nu pentru că ar avea problemele menționate în articol și în vlog. 🙂
Am decis ca astăzi să atragem atenția în vlogul nostru asupra necesității verificării obligatorii și a stări discurilor de frână, nu doar a plăcuțelor. Știm că înlocuirea presupune costuri suplimentare, dar ce poate fi mai presus de siguranța tuturor? Alegeți piese de schimb de calitate și serviceuri dotate cu echipamente de testare, așa cum probabil ați văzut și la stațiile ITP unde se verifică, printre altele, și eficiența sistemului de frânare.