Aflate la început de drum, mașinile electrice nu sunt pe placul tuturor. Pentru a ne forma o părere în privința fiabilității, a autonomiei și a cât de prietenoase sunt cu buzunarul, este nevoie să treacă timp, să sintetizăm informații cât mai relevante de la utilizatori.
Nu discutăm astăzi despre capitolul poluare, despre cât de prieteni vrem sau nu să fim cu mediul. Ar fi oricum o polemică inutilă în acest moment, raportat la alte informații care ar trebui să ne intereseze cu adevărat.
În aceste condiții, profitând de faptul că temperaturile au scăzut în ultima perioadă până sub -10 grade Celsius, ne-am interesat în privința experiențelor pe care le-au avut posesorii autoturisme electrice.
Vom detalia în câteva articole astfel de experiențe, întrucât sunt diferențe semnificative de la un model/producător la altul. Și vom începe astăzi cu modelul full-electric ”autohton” Dacia Spring. Desigur, am folosit ghilimelele, pentru că doar brandul Dacia este autohton, însă produsul este made in China.
Dacia Spring, mai ales prin programul Rabla Plus, a devenit o opțiune accesibilă pentru cei care și-au dorit o mașină electrică. Încântați de raportul preț/calitate promisă, mulți români au considerat că este o opțiune care să le satisfacă necesitățile în anumite condiții.
Pe siteul oficial al producătorului avem garantată o autonomie de 230 km. Am verificat în condiții de vreme caldă și s-a confirmat. Mai mult decât atât, au fost și cazuri în care acumulatorul a ținut 260 de km până a necesitat reîncărcarea. Nu este cazul să împingem limitele, însă este bine de știut până unde am putea ajunge.
În aprilie 2022, într-o ediție specială a vlogului ICars România, am stat de vorbă cu reputatul profesor ploieștean de economie Liviu Drăghici. Am aflat atunci ce a însemnat experiența proaspătului posesor de Dacia Spring, la o lună de la achiziție. Puteți vedea AICI ediția ”Dacia Spring (full electric), după o lună de utilizare”.
Astăzi, am reluat discuția cu profesorul Liviu Drăghici, acum în măsură să ne poată relata cu obiectivitate experiența posesorului de Dacia Spring, în condiții de zile geroase.
Liviu Drăghici: ”Mașina a fost achiziționată pentru a se potrivi nevoilor și sunt în continuare mulțumit de achiziție. Sunt însă particularități de care trebuie să ținem cont și pe care să ni le asumăm.
Am avut surpriza plăcută să se confirme autonomia dată de producător și chiar să fie puțin peste, în zilele de vară. Situația este diferită în sezonul rece, iar aici sunt două remarci de făcut: autonomia în zilele obișnuite de iarnă, cele cu temperaturi în jur de 0 grade și autonomia în zilele geroase, pentru că am experimentat asta când minima a scăzut sub -10 grade Celsius.
Ca primă observație, în zilele reci, dar nu geroase, am avut o autonomie de aproximativ 140 de km. Condițiile în care circul sunt cam aceleași.
În zilele geroase a scăzut autonomia considerabil. Am experimentat asta pe un drum de la Ploiești la Valea Doftanei, un drum pe care în zile normale îl puteam face fără reîncărcare dus-întors. Acum, autonomia a scăzut la 100 de km. Nu a fost o problemă, dat fiind faptul că am rămas cazat peste noapte, voit nu forțat, iar mașina a fost reîncărcată. Spun că este bine de știut pentru viitorii posesori la ce să se aștepte.
Știu că sunt modele de mașini electrice cu sistem de încălzire pentru acumulator, ceea ce permite menținerea unei autonomii mai mari, dar nu este cazul și pentru Dacia Spring. Să nu uităm că vorbim și despre alte costuri de achiziție, deci trebuie să fim obiectivi și la capitolul performanțe.”
Așa cum spuneam și la începutul acestui articol, importante sunt experiențele pe care le au utilizatorii de mașini full electrice, în condițiile în care relatările lor sunt obiective. Suntem deschiși în continuare expunerii acestor experiențe, pe care ni le puteți relata despre mașinile electrice, indiferent de model. Doar așa, cei care intenționează să achiziționeze astfel de mijloace de transport vor putea să își formeze o părere și să procedeze în consecință.