Ministerul de Interne a lansat un proiect în dezbatere publică prin care propune modificarea a zece articole din Codul Rutier. Astfel, se continuă seria numeroaselor schimbări care au fost adoptate în 2022.
Numărul extrem de mare al evenimentelor rutiere din ultimii ani a impus revizuirea legislației din domeniul rutier, România încercând astfel să nu mai fie prima clasată în UE în topul accidentelor cu victime.
Cu toate eforturile făcute, nu toate modificările au fost în sensul descurajării indisciplinei la volan, unele măsuri fiind ori inutile, în sensul că nu pot fi aplicate, alte fiind în sensul încurajării comportamentului agresiv. La acest capitol menționăm modul limitat în care pot fi folosite înregistrările de pe camerele de bord, care trebuie să vizeze protecția celor care conduc iresponsabil, ignorând cu desăvârșire protecția persoanelor nevinovate, care oricând pot să devină victime.
Conform ProTV, seria modificărilor Codului Rutier va continua, proiectul depus de MAI fiind în dezbatere publică până pe 15 ianuarie 2023, urmând să intre în procedură de adoptare în Guvern.
Principalele modificări ale noului proiect
-Înființarea unui registru unic pentru mopede și utilaje agricole, macaralelor care, în prezent, sunt înregistrate la cele peste trei mii de primării din țară. În prezent, dacă un astfel de vehicul este implicat într-un accident, el nu figurează în bazele de date ale MAI, fiind necesară o corespondență cu primăriile pentru identificare. Dacă legea se modifică, accesul poliției va fi instant la baza de date.
-Noile prevederi le vor permite ofițerilor de la ghișeu să dea amenzi. Ofițerii care lucrează la ghișeele direcțiilor pentru permise, vor putea să constate contravenții, adică să dea amenzi, de exemplu, șoferilor care dețin simultan două permise de conducere, unul emis de România și altul emis, să presupunem, de Spania. Legea interzice asta, iar amenda poate să depășească 2.000 de lei.
-O altă modificare vizează filmarea examenului pentru obținerea permiselor din categoria A.
-Cei care au nevoie de un permis de conducere internațional vor fi afectați de noile prevederi. Documentul este emis în prezent de Automobil Clubul Român, iar Consiliul Concurenței a cerut să fie emis de direcțiile pentru permise.
Va fi lămurită și situația celor care își pierd dreptul de a conduce în urma unei condamnări penale. Avocatul Poporului a sesizat că actualul Cod Rutier îi discriminează pe cei care au avut permis față de cei condamnați pentru infracțiuni rutiere, fără să dețină deloc carnet. Legea nu le permite să își recapete permisul decât după reabilitarea juridică, ceea ce poate dura și câțiva ani, după executarea pedepsei. În schimb, cei care nu au avut niciodată un permis, nu au această interdicție. Dispare astfel reabilitarea juridică pentru cei din prima categorie.