Am privit cu atenție imaginile, de nenumărate ori, am ascultat punctele de vedere are celor de la CNAIR și ale experților în amenajări, încercând să înțelegem dacă tragedia produsă în weekend, pe Valea Jiului, putea fi într-un fel evitată.
Contextul este relativ simplu: mașina unui șofer care circula regulamentar este lovită de un bolovan, după ce acesta s-a desprins dintr-o stâncă. Experții care au studiat la fața locului spun că, deși nu era un bolovan foarte mare, care să strivească mașina, acesta s-a desprins de la înălțime mare, ceea ce i-a permis să prindă viteză considerabilă până la impact, de unde și efectul produs.
”În urma acestui eveniment au rezultat 3 victime: șoferul autoturismului, un bărbat în vârstă de 56 de ani – decedat și două femei în vârstă de 60, respectiv 50 de ani – rănite”, spun reprezentanții ISU Gorj.
Șoferul s-a aflat la locul nepotrivit, în momentul nepotrivit. În astfel de locuri sunt indicatoare care avertizează asupra pericolului unor posibile căderi de pietre, însă și dacă sunt observate de cei care sunt în tranzit tot nu pot face mare lucru. Este evident că victima accidentului nici nu a avut timp să vadă ceea ce i se întâmplă, deci nu a avut nici cea mai mică șansă să reacționeze.
Poate fi cineva acuzat de neglijență?
Nu se știe din ce cauză a căzut bucata de stâncă, dacă a fost desprinsă de un animal sălbatic sau din cauza vântului foarte puternic. Chiar dacă nu este vorba de o piatră foarte mare, se pare că aceasta a avut o viteză foarte mare, pentru că a căzut de la mare înălțime, pătrunzând în mașină prin parbriz.
Reprezentanții CNAIR au confirmat că versantul este protejat cu plasă de protecție, dar această piatră a coborât pe un torent pe unde se scurg apele la ploile torențiale care nu se poate asigura cu plasă, pentru că ar însemna blocarea scurgerii.
Este practic imposibil ca toți versanții să fie acoperiți cu plase de protecție. Se recurge la astfel de soluții doar în zonele cu potențial ridicat de pericol și doar pe anumite porțiuni. Și chiar dacă se fac verificări periodice, pentru a se observa dacă eroziunea sau alte cauze naturale au degradat zona, tot nu se poate interveni pentru a o face sigură 100%.
Ne-am uitat pe istoricul alertelor care au vizat defileul Văii Jiului și am observat că s-au emis astfel de alerte, nu de puține ori înregistrându-se căderi de pietre de diferite dimensiuni. Zona este cunoscută și nu este singura din țară cu astfel de probleme.
Ancheta va continua, însă, din păcate, este greu de dat un verdict în privința unei posibile vinovății. Atunci când pornim pe astfel de drumuri, tot ceea ce putem face este să luăm în calcul riscurile, iar dacă sunt condiții meteo nefavorabile (precipitații sau doar vânt puternic) să încercăm să alegem un alt traseu. Ar putea fi mai lung, dar la fel de bine ar putea face diferența.