No menu items!
More

    Din 19000 de serviceuri din România, doar 13000 sunt autorizate. Apelând la celelalte 6000 puneți vieți în pericol

    Publicat pe:

    ”Am de făcut o intervenție banală la mașină” sau ”Ce să fac, dacă la serviceurile neautorizate sunt prețuri mult mai mici? Totul s-a scumpit și fiecare leu economisit contează”, sunt doar două dintre argumentele pe care le invocă cei care aleg atelierele neautorizate.

    Când spunem 6000 de serviceuri neautorizate, ne referim la ateliere ușor de identificat în spațiul public, cunoscute chiar și de polițiști și de angajații RAR, însă lăsate să funcționeze din diverse motive. În plus, sunt sute de mecanici/meșteri, mulți fără calificare profesională, care fac tot felul de reparații fără a avea autorizație și nici competență profesională.

    Mulți dintre noi suntem pasionați și reușim să remediem mici defecțiuni. Cei care nu se pricep, știu eu pe cineva care îi poate ajuta… În cazul intervențiilor realmente banale, nu ar fi o problemă, însă lucrurile nu se limitează doar la asta. Se fac intervenții la instalațiile electrice, la sistemul de răcire, la cel de direcție sau de frânare. Din acest punct ar trebui să conștientizăm riscurile.

    Evident, astfel de intervenții nu beneficiază de garanție, deci tentativa de a face economie prin costuri reduse poate genera în scurt timp pagube mai mari. Dar asta ar fi cea mai mică problemă, pentru adevăratele necazuri vin prin pericolul la care ne expunem sau îi expunem pe cei întâlniți în cale pe drumurile publice.

    Nu contestăm faptul că sunt mecanici foarte buni, care lucrează ”în particular”, care știu exact ce fac. Dar ce ne facem când doar avem această senzație iar realitatea este complet diferită? Spre exemplu, o intervenție la sistemul de frânare, la care a meșterit un astfel de mecanic, în urma căreia vom provoca un accident cu urmări grave, în sarcina cui va fi responsabilitatea? Intuiți că nu mecanicul va fi tras la răspundere, fiind greu de dovedit. Și chiar dacă și el va fi cercetat, de vinovăția principală nu scăpăm. Merită?

    O statistică dată publicității de ProTv reconfirmă cu date actualizate ceea ce știm deja de câțiva ani: ne menținem pe prima poziție în topul accidentelor grave. Dim cauza infrastructurii proaste, dar și a autoturismelor cu probleme care ajung în trafic, țara noastră apare în statistici drept cel mai nesigur loc din Europa, cu peste 2.000 de morți anual în accidente grave.

    Fenomenul pare scăpat de sub control, confirmă Patronatul Operatorilor de Service Auto, de vreme ce am ajuns să avem peste 6.000 de garaje neautorizate și nefiscalizate în întreaga ţară. Numai în sectorul 2 al Capitalei, Inspectorul PRO a descoperit 3, la câteva străzi distanţă unul de celălalt. Sunt însă în toată țara și par a fi tolerate de către autorități.

    Livia Saplacan, purtător de cuvânt al DNA, declarație pentru Inspectorul ProDe curând a fost trimis în judecată un coordonator zonal pe Moldova al Departamentului Inspecţii Tehnice Periodice. Acesta ar fi luat mită, sumele de 13.000 de euro şi 10.000 de lei de la un inspector tehnic al unei staţii autorizate ca să închidă ochii la anumite neregularităţi.

    Pentru a avea control asupra acestui fenomen este nevoie de un registru auto unic pe ţara care să interconecteze serviceurile în aceeaşi baza a staţiilor ITP. S-ar putea face astfel diferenţa dintre o reparaţie autorizată şi una neautorizată.

    Dan Barbu, președintele Patronatului Operatorilor de Service Auto: În ultimii doi-trei ani au fost maşini avariate care s-au rupt în două efectiv. Cum credeţi că o maşină se rupe în două aşa, de parcă o tai cu fierăstrăul? Este clar că acolo s-a intervenit şi s-a intervenit prost.

    Potrivit Patronatului Operatorilor de Service Auto din România, peste 60 % dintre maşini sunt reparate acum în locuri neautorizate, iar locurile neautorizate reprezintă 30% din totalul serviceurilor din România.

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro