Puțini șoferi îi dau importanță, mai ales că în condiții de funcționare anormală este posibil să nu genereze aprinderea simbolului de avertizare check engine. Un senzor MAP murdar/înfundat începe să dea semne relativ ușor de identificat și în cele mai multe cazuri ușor de rezolvat.
Consecvenți ideii că unele operațiuni sunt simple și vă pot proteja bugetul personal, dacă aveți minime abilități și vă informați corect asupra unor intervenții la mașinile dumneavoastră, abordăm în materialul de astăzi un alt subiect bine de însușit cu atenția cuvenită.
Ce este senzorul MAP?
Senzorul de presiune absolută (MAP) este utilizat de unitatea de comandă ECU pentru a citi presiunea de gaze din galeria de admisie, date pe care le corelează direct cu regimul de funcționare al turbinei.
MAP generează un semnal proportional cu vidul din galeria de admisie. ECU foloseste aceasta intrare, împreună cu alte câteva, pentru a calcula cantitatea corectă de combustibil de injectat în camerele de ardere.
Când motorul este în sarcină, vidul din admisie scade pe masură ce clapeta de accelerație se deschide. ECU comandă motorului să tragă mai mult aer, necesitând mai mult combustibil pentru a menține raportul aer-combustibil la nivel optim. Asta nu înseamnă mai mult combustibil consumat, ci chiar mai puțin, pentru că odată optimizat amestecul aer-combustibil, mașina se va mișca mai ușor, nefiind necesară accelerarea excesivă pentru a ajunge la o anumită viteză de rulare.
Poziționarea este diferită de la un model la altul, nefiind neapărat pe galeria de admisie/carter, ci și în exteriorul acesteia, conexiunea cu ea fiind făcută printr-un furtun. Astăzi, vom face referire la motoarele turbo-diesel, pentru că în cazul lor apar cele mai frecvente probleme cu senzorul MAP.
Confuzia se face frecvent cu senzorul MAF (Mass Air Flow), cunoscut și sub numele de debitmetru de aer, acesta fiind poziționat pe tubulatura de după filtrul de aer și neavând legătură cu măsurarea presiunii din carter, ci cu măsurarea debitului de aer care va ajunge în motor. Am făcut această precizare pentru cei care adeseori curăță doar senzorul MAF și ignoră MAP-ul, constatând că problemele motoarelor lor nu au dispărut.
Din ce cauză apar problemele la MAP?
De cele mai multe ori, din cauza unui filtru epurator înfundat, care nu mai întoarce vaporii de ulei, ci îi acumulează în carter, depunerile se fac pe tot acest traseu, pe care se află și senzorul MAP. Problemele se răresc atunci când filtrul epurator poate fi înlocuit cu un decantor.
Vezi aici ediția video dedicată filtrului epurator/valvei PCV.
Eroarea nu apare, pentru că senzorul MAP este doar înfundat cu calamină/reziduuri de ulei, el încercând să citească, însă transmițând către ECU valori eronate. ECU își face treaba pe baza acestori valori, însă fiind incorecte și regimul de funcționare are de suferit.
Simptomele unui senzor MAP cu probleme
- Consumul de combustibil crește semnificativ
- Dinamica motorului scade, îl simțiți mai ”puturos”
- Apariția mirosului de combustibil nears pe evacuare
- Evacuează fum alb, vizibil mai ales la accelerații bruște. Este inconfundabil, pentru că în sezonul cald nu poate fi abur.
- Apar întreruperi în funcționarea motorului, sesizabile în special la turații joase (ex. 1800-2000 de ture)
- Poate să apară o avertizare pe bord, deși nu întotdeauna se întâmplă
- Motorul functionează defectuos la ralanti, fiind sesizată o trepidație
- Discontinuități ale funcționării motorului, sesizabile și la schimbarea vitezelor
Desigur, pot fi și alte simptome, însă ne-am rezumat și la a enumera câteva dintre acestea, ușor de sesizat chiar și către cei care nu au minime cunoștințe în domeniu.
Înainte de a da vina pe pompe de combustibil (deloc ieftine), pe injectoare sau alte componente care presupun investiții în achiziționare și manoperă complexă, acordați atenția cuvenită senzorului MAP.
Atunci când partea electrică a acestuia este defectă, ceea ce rareori se întâmplă, singura soluție este înlocuirea. De cele mai multe ori este vorba doar despre înfundare, cazuri în care este relativ ușor de curățat, chiar și pentru ”nespecialiști”, dacă poziția de montaj este accesibilă și ținând cont de câteva sfaturi.
Rețineți, în privința cazului în care nu este o problemă de conectivitate electrică, ci doar de murdărie (înfundare/obturare), nu doar că nu se aprinde avertizorul check engine, dar nici la tester nu se vede întotdeuna, cu excepția cazurilor în care știți să citiți valorile și să le comparați cu unele corecte.
Așadar, nu așteptați neapărat ca mașina să prezinte simptomele descrise mai sus. Periodic, fie și o dată pe an, puteți curăța acest senzor. Începeți prin a-l localiza, fiind facilă o căutare pe internet, în funcție de mașina pe care o aveți. Pentru că este un senzor aflat într-o carcasă de plastic, care nu se desface în mai multe componente, utilizați un spray de curățare contacte. Ar fi de evitat cel pentru curățare frâne, unele produse având proprietăți corozive.
Imaginea ilustrativă care însoțește acest material este cu un senzor MAP, prezent pe celebrele motorizări M47 de la BMW, întâlnite pe o gamă largă a acestui producător. Una dintre edițiile viitoare ale vlogului ICars România va fi dedicată, demontării, curățării și remontării unui senzor MAP, o operațiune relativ simplă, care vă va face să vă bucurați de mașina dumneavoastră în condiții optime de exploatare.