No menu items!
More

    Cum poți să plătești impozit foarte mic pentru o mașină cu motor de peste 3000 cmc? Legiuitorul habar nu a avut că un ”mild hybrid” nu este o mașină cu motor hibrid

    Publicat pe:

    Printre anomaliile legislative s-a strecurat una pe care nimeni nu se străduiește să o corecteze și care produce o mare nedreptate față de cei mai mulți posesori de autovehicule clasice, care nu beneficiază de scutiri de impozite locale. Vom explica ce înseamnă cele trei categorii de autovehicule ”hibride” și de ce toate au scutiri de taxe, deși unele dintre ele poluează cel puțin la fel de mult ca cele cu motoare termice.

    Pe lângă tot felul de facilități cum ar fi subvenția mult mai mare la achiziția prin programul Rabla, parcare gratuită în unele orașe mari, există și o lege care face ca posesorii de mașini electrice sau hibride să beneficieze de o reducere de până la 95% din valoarea impozitului local. Sunt diferențe de la o primărie la alta, însă nu semnificative la nivel național.

    Acest act normativ a fost elaborat sub pretextul că ”așa se încurajează achiziția de autovehicule care poluează mult mai puțin decât cele cu clasicele motoare cu ardere internă.” Trecem peste faptul că nu a existat niciun studiu concret care să ateste diferențele în ceea ce privește poluarea produsă, că sunt din ce în ce mai mulți specialiști din industria auto care vorbesc despre tehnologiile poluante pentru producerea autovehiculelor, despre faptul că acumulatorii acestor mașini sunt foarte scumpi și reciclarea lor încă discutabilă din perspectiva poluării produse.

    Dar, dincolo de toate, astăzi semnalăm o anomalie legislativă. Și nu o facem pentru a aduce atingere celor favorizați de lege, ci pentru a pune în discuție de ce sunt dezavantajați posesori de mașini cu motoare 100% termice.

    Să explicăm și pe înțelesul celor mai puțin familiarizați cu tehnica ce înseamnă denumirile care sunt incluse la reducerea cu până la 95% a impozitului local.

    În privința unei mașini full electrice lucrurile sunt clare: aceasta nu folosește un motor termic, deci nu are nevoie de carburanți clasici. Să ne prefacem că nu știm cum se produce energia electrică pentru a alimenta, așa că scoatem din discuția noastră full electricele și trecem la hibride.

    Toate mașinile hibride folosesc motoare termice în combinație cu motoare electrice, doar că nu toate motoarele electrice pot propulsa aceste autovehicule în mod independent. Sunt trei tipuri de hibride: full hybrid, plug in hybrid și mild hybrid.

    Full hibrid (HEV – Hybrid Electric Vehicle) este termenul folosit pentru un vehicul hibrid, fie el pe benzină sau pe motorină, care rulează și în modul electric. Aceste modele nu pot fi reîncărcate la priză, funcționarea motorului termic fiind cea care asigură reîncărcarea acumulatorului pentru cel electric. Pot rula distanțe scurte în mod 100% electric, de obicei între 10 și 20 de km – în funcție de tipul automobilului și de stilul de exploatare. Accelerările bruște vor duce la activarea motorului termic și la scăderea autonomiei electrice.

    Parcurgerea distanțelor în modul electric se realizează mai mult în parcări sau în aglomerație, acolo unde pornirile de pe loc și opririle sunt dese. Un vehicul full hibrid poate funcționa 100% electric, 100% termic, sau folosind ambele motorizări. Atunci când funcționează împreună, modelele hibride oferă un consum de carburant redus prin faptul că o parte din sarcina motorului termic este preluată de motorul electric.

    Hibrid plug-in – Acest tip de automobil folosește pentru propulsie două motoare, unul electric și un motor termic. Sistemul hibrid plug-in este asemănător cu cel al mașinilor full hibrid, doar că dispune și de posibilitatea de a încărca bateria de la priză. Acest tip de automobil folosește pentru propulsie două motoare, unul electric și un motor termic.

    Sistemul hibrid plug-in este asemănător cu cel al mașinilor full hibrid, doar că dispune și de posibilitatea de a încărca bateria de la priză.

    Automobilele Plug-in hibrid pot rula în modul 100% electric (în funcție de model între 30 și 60 de kilometri), pot atinge viteze mai mari în acest mod și pot fi reîncărcate atât la o priză convențională (casnică) cât și la stațiile de reîncărcare pentru mașini electrice. Bateria se poate încărca și prin frânare regenerativă iar atunci când nu este suficientă energie pentru a acționa motorul electric, propulsorul termic preia toată sarcina.

    Să spunem că cele două tipuri de hibride prezentate până acum ar contribui la scăderea poluării. Urmează cel de al trei tip, mild hybrid, care nu are nicio legătură cu principiile de funcționare ale ”suratelor” scutite de 95% din impozit.

    Ce înseamnă mild hybrid?

    Spre deosebire de sistemul hybrid obișnuit, sistemul mild hybrid reprezintă o tehnologie simplă și puțin costisitoare care reduce consumul de combustibil pentru mașinile cu motor cu ardere internă. Implică existența unui mic generator electric care înlocuiește elementele tradiționale de pornire a motorului și alternatorul (dispozitivul care păstrează bateria de 12V încărcată) și o mică baterie de tip litiu-ion.

    Majoritatea sistemelor mild hybrid funcționează pe baza unui sistem de 48V (un voltaj mai mare decât cel al sistemelor electrice cu care sunt dotate autoturismele tradiționale). Sistemul de 48 V alimentează componente care la modelele non hybrid erau alimentate de motor.

    Cel mai important aspect: motoarele mild hybrid nu funcționează independent electric. Doar ajută motorul termic (cu ardere internă de combustibil) care este permanent în funcțiune.

    După cum sugerează numele, sistemul mild hybrid oferă asistență limitată motorului. Acesta nu poate funcționa doar pe baza energiei electrice. Sistemul diferă de la un brand la altul, dar, în general, sprijină motorul la accelerare și crește eficiența pornirii și opririi. De asemenea, sistemul înmagazinează energie la frânare, prin transformarea ei în electricitate și stocarea în bateria de tip litiu-ion.

    Se presupune că ar fi mai puțin poluante decât cele 100% termice. Să nu uităm însă că sunt și mașini mild hybrid cu moare de peste 3000 cmc. Am ales acest prag pentru că de aici începe impozitarea excesivă pentru o mașină. În realitate, dacă aveți curiozitatea să studiați emisiile de noxe, veți putea să observați că sunt mașini de generație nouă, cu motoare mari, care poluează foarte puțin, comparativ cu altele mai vechi și cu motoare de capacitate mult mai mică. Așadar, criteriul avut în vedere de legiuitorul român este cât se poate de subiectiv.

    Practic, un motor termic, asistat puțin de un sistem electric, ajunge să fie scutit de până la 95% din impozit, fără să se mai uite nimeni la noxele reale ale fiecărui model. Este corect față de posesorii de mașini clasice?

    Exemple de impozite plătite ca valori medii la primăriile din România, valabile la motoarele mild hybrid de peste 3000 cmc, acolo unde diferențele chiar contează:

    -între 3.001 cmc și 3.200 cmc – 300 lei (pentru un motor clasic de 3000 cmc se achită peste 2.200 de lei)
    -între 3.201 cmc și 3.400 cmc – 318 lei
    -între 3.401 cmc și 3.600 cmc – 337 lei
    -între 3.601 cmc și 3.800 cmc – 355 lei
    -între 3.801 cmc și 4.000 cmc – 374 lei (la motoarele clasice de peste 4 litri se plătesc impozite pornind de la 6500 de lei pe an)

    Cam aceasta este situația neclară tehnic a eficienței sistemului mild hybrid. În medie, ar fi vorba despre poluare redusă cu maxim 15%. Nu se poate spune cu certitudine, de la un producător la altul, dacă diferențele față de un motor clasic ar justifica o reducere a taxelor locale cu 95%. Și dacă s-ar aplica, atunci de bun simț este să se păstreze proporțiile, deci o scutire de maxim 15 procente pentru mild hybrid.

    Un exemplu de autovehicul mild hybrid este și Land Rover Defender, cel cu care am ales să ilustrăm acest articol. Are 3000 cmc și dezvoltă o putere totală de 400 CP. Pentru el se plătește un impozit local de 300 de lei, nu 2200-2500 lei/an. Emisiile de CO2 sunt 230-253 g/km (WLTP). Pentru un Logan cu motorul de aproape 1000 cmc, care nu este mild hybrid și are emisii de 101 g/km (mai puțin de jumătate față de cele generate de Land Rover Defender, se plătește un impozit de 45 de lei. Este într-adevăr mic impozitul, dar nu ar trebui să fie mai mult de 2-3 lei, dacă ne raportăm la emisii și nu la mild hybridul care determină reducerea de 95% pentru Land.

    Un alt exemplu cu o mașină mult mai cunoscută și admirată în România ar fi Audi A8 mild hybrid. emisiile CO2 in g/km: 152… Motor de aproape 3000 cmc și un impozit de doar 300 de lei, nu cu mult mai mult decât al celui mai ”dotat” Logan ca sistem de propulsie.

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro