No menu items!
More

    Spargi parbrizul, dacă îl dezgheți cu apă caldă/fiartă?

    Publicat pe:

    Emisiunile iCars

    Dezechilibrele sistemelor de frânare
    Plecăm cu motorul rece sau îl încălzim?

    Șoferii cu experiență știu deja ce au de făcut, atunci când sezonul rece se manifestă, însă mulți sunt la început de drum și au mari bătăi de cap în privința exploatării corecte a unui autovehicul, riscând de multe ori să producă daune deloc de neglijat.

    Celor mai puțin experimentați le suntem de folos cu aceste sfaturi, scutindu-i astfel de neplăcerile specifice sezonului.

    Nu este o plăcere pentru nimeni să petreacă prea mult timp în jurul mașinii, în sezonul rece. Totuși, graba poate să strice treaba, așa că pornim de la premisa că avem nevoie să alocăm ceva mai mult timp până să pornim la drum. Ultimii ani nu ne-au adus ierni grele, așa că și relația cu mașina a fost una mai lejeră. Asta nu înseamnă că lipsa zăpezii ne scutește de problema geamurilor înghețate, cele pe care ne chinuim frecvent să le ”râcâim” cu tot felul de ustensile.

    În primul rând, nu ne grăbim să plecăm de pe loc, imediat după ce am pornit motorul, pentru a-i permite să se încălzească fără a fi forțat și totodată pentru a permite sistemului de climatizare să își facă treaba, după ce a ajuns la temperatura necesară. Ceva mai norocoși sunt cei cu mașini dotate cu webasto sau cu sistem de încălzire pentru parbriz. Sunt însă minoritari și nu despre fericirea lor vorbim astăzi. ???? Astăzi, ne ocupăm de majoritarii care au ceva de lucru până să își dezghețe geamurile.

    Dacă ne grăbim și nu avem timp să lăsăm motorul să se încălzească prea mult, atunci avem la îndemână câteva artificii:

    – Există soluții de dezghețare, care odată pulverizate își vor face treaba. Nu toată lumea este însă dispusă să cheltuiască prea mulți bani pe ele și nu întotdeuna le avem la îndemână. Nu sunt însă foarte eficiente în cazul unui strat mai gros de greață.

    – Uneltele de răzuire sunt și ele necesare în sezonul rece, deși operațiunea este uneori anevoioasă, presupune timp, răbdare și mai poate produce și daune, dat fiind faptul că pot zgâria ușor suprafețele din sticlă. Unii își încearcă norocul și pe suprafețele vopsite, urmând să constate spre primăvară cât de dibaci au fost în scrijelirea caroseriei, nu doar a geamurilor.

    – Categoria: ”îmi fac vizor ca la tanc, apoi pornesc la drum și mai vedem noi”. Este categoria cea mai periculoasă, care odată ieșită în trafic riscă să producă oricând un accident.

    – Am ajuns și la soluția ”torn apă caldă și-s gata de drum”…

    În acest ultim caz discuția este una complexă. În primul rând, trebuie să ținem cont de temperatura de afară. Sub minus 10 grade, procedura presupune destul de multe riscuri, iar rezultatele nu sunt deloc satisfăcătoare. Apa călduță, pe care o turnăm pe parbriz, poate să înghețe rapid, făcându-ne msiunea și mai dificilă. În plus, dacă de încercăm norocul și pe geamurile laterale, riscăm să ne trezim cu mânerele portierelor blocate cu un nou strat de gheață, eventual și cu chederele lipite, în funcție de tipul mașinii.

    Intenționat am spus apă ”călduță”, pentru că în niciun caz nu ieșim din casă cu oala cu apă fiartă la 100 de grade și o aruncăm direct pe parbriz. Nu râdeți, au fost nenumărate cazuri de șoferi ”iscusiți”, care în ziua aplicării metodei au luat un taxi sau un autobuz până la muncă, unde odată ajunși au început căutările pe Google pentru oferte înlocuire parbriz. Este suficient să folosim apa călduță, cam în jur de 40 de grade, cum este cea care curge la robinet, având grijă să folosim și o racletă cu lama din cauciuc, pentru a nu lăsa în urmă apa care să formeze un nou strat de gheață.

    Așadar, la întrebarea ”se pot sparge geamurile mașinii, dacă turnăm apă fiartă, când sunt înghețate?”, răspunsul este… DA! Diferențele foarte mari de temperatură înseamnă un șoc termic la care este supus geamul, fie el unul special, fabricat să fie mai rezistent decât sticla obișnuită. În plus, cele mai multe nefiind noi, au, dacă nu fisuri majore, măcar pori deschiși, mici adâncituri de la care pot să pornească necazurile. Nu se vor sparge neapărat, dar acest risc există, așa că cel mai bine este să nu verificați asta tocmai pe geamurile mașinilor voastre. ????

    Să nu uităm nici de chederele geamurilor. Fireasca îmbătrânire a acestora poate fi grăbită de șocurile termice pe care le aplicăm, scurtându-le astfel durata de viață.

    Știm, așa cum spuneam și la începutul acestor rânduri, experimentații și pricepuții vor râde de astfel de sfaturi, însă le recomandăm ”cu căldură” să caute pe Google și să constate cam câți novici își pun problema dezghețării geamurilor cu apă fiartă, nu călduță. Vor avea o maaare surpriză!

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro