No menu items!
More

    Ai extinctor în mașină? Știi să îl folosești? Ce riști, dacă nu ai? Cazul Mini Cooperului ars în pasajul Unirii

    Publicat pe:

    Emisiunile iCars

    Dezechilibrele sistemelor de frânare
    Plecăm cu motorul rece sau îl încălzim?

    Nimeni nu vrea să își vadă mașina arzând și unii nu acceptă ideea că nici măcar o persoană nu oprește să acorde ajutor la stingerea unui incendiu auto. Ai face-o dacă ai trece pe lângă unul?

    Cazul Mini Cooperului ars cu o zi în urmă în Pasajul Unirii din Capitală a stârnit un val de polemici, plecând de la indignarea celor care au văzut în imagini cum s-au derulat scenele. Indignarea a fost generată de felul în care NU au reacționat ceilalți participanți la trafic.

    Legea ne obligă să avem în dotarea mașinii, pe lângă trusa de prim ajutor, un extinctor auto. Știm însă să folosim un extinctor și să acordăm primul ajutor, dacă este cazul?

    Indignat poate fi oricine, pregătiți suntem mai puțini. Faptul că legea obligă să ai astfel de dotări, nu este o garanție că le și ai, iar dacă le ai, nu e o garanție că ai habar cum să le folosești.

    Tot legea introduce obligativitatea învățării pentru examinarea teoretică a unor noțiuni de bază. Le știm? Le-am învățat doar mecanic pentru testare? Avem suficientă stăpânire de sine să acționăm corect în astfel de cazuri? Suntem dispuși să ne asumăm riscurile care sunt indiscutabile?

    S-au născut întrebări firești, la care este necesar să răspundem, atât pentru binele comun pe care îl putem face, dar și pentru binele propriu, în cazul în care ne aflăm într-o situație similară cu mașina personală sau trecem pe lângă una.

    Ce spune legea în privința obligativității deținerii extinctorului în mașină

    Conform legislației rutiere în vigoare, șoferii trebuie să aibă în mașini kit-ul de siguranță auto care conține trusă medicală, două triunghiuri reflectorizante și un stingător pentru incendii, altfel riscă o amendă între 580 și 725 de lei.

    Cu ce ne ”încălzește” faptul că există și sancțiuni, în cazul în care nu avem așa ceva în dotare? Cu absolut nimic, pentru că intervenția în cazul unui incendiu presupune asumarea unor riscuri. Este așadar nevoie de pregătire de specialitate și de asumare, de curaj.

    Prima grijă în cazul unui incendiu la auto este evacuarea rapidă și în siguranță a tuturor celor aflați în mașină. Uneori este imposibil, dacă incendiul survine în urma unui accident și se manifestă violent. În cazul Mini Cooperului din imaginile de la finalul textului, consultând specialiștii ISU, putem spune că s-a acționat corect, deși aflați în situație de presiune psihică, cu un bebeluș în mașină, adulții și-au împărțit sarcinile și au acționat corect: viața are prioritate!

    Pagubele materiale nu vor avea niciodată întâietate în fața vieții oamenilor!

    Asigurate sau nu, mașinile sunt doar bunuri. Putem avea pagube, le putem limita sau nu, dar salvarea vieților este prioritară. La fel de important este să nu îi punem în pericol nici pe cei aflați în zonă. Au fost foarte mulți cei care s-au arătat intrigați de lipsa de reacție a celor care au trecut nepăsători. Poate că unii nu aveau extinctor în mașină, poate că alții aveau, dar s-au temut.

    Judecățile/reacțiile simple, emoționale, nu sunt răspunsuri pentru astfel de probleme. Logic, oamenii sunt supărați, gândindu-se că și ei ar putea fi în situația proprietarului mașinii care arde și nimeni nu ar fi dispus să oprească și să ajute. Aici intervine opinia specialiștilor ISU, care ne-au reamintit că uneori putem face mai mult rău, poate chiar putem pune alte vieți în pericol, nu doar propria viață.

    Mașina este o structură complexă, care pe lângă materialele care întrețin combustia, are și carburant. Ridicarea capotei înseamnă permiterea aportului de oxigen care favorizează arderea intensă. Nu știm niciodată în ce stadiu este deja incendiul de sub capotă, cât de aproape a ajuns de sursa de alimentare cu combustibil, caz în care ne expunem unor riscuri majore.

    ”Un extinctor auto nu ar fi făcut față incendiului din cazul în care discutăm astăzi. Ar fi fost nevoie de minim 5, dar pe care să fi știut să le folosească”, ne-a declarat specialistul ISU, contactat de echipa ICars. ”De aceea meseria de pompier este una complexă, cu stagii de pregătire, cu un necesar de experiență. Aceste etape nu pot fi sărite. Cu siguranță va trebui să îi învățăm pe oameni cum să se comporte, cum să acționeze și când să o facă, dacă riscurile nu sunt evident majore.”

    Aceste argumente ne-au determinat să demarăm împreună cu profesioniștii din domeniu o campanie de informare, exemplificată video, pe care o puteți urmări de săptămâna viitoare pe siteul www.icars.ro și pe toate rețelele noastre de socializare.

    Așadar, ca o primă concluzie, despre care suntem convinși că tuturor ne va fi utilă, înainte de a-i judeca pe cei care nu au intervenit, ar fi bine să ne punem fiecare problema dacă noi am fi făcut-o și mai ales dacă știm în momentul de față ce avem de făcut.

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro