No menu items!
More

    Dilema legalității utilizării anvelopelor all season pe zăpadă – Siteul RAR ”recomandă”, în loc să specifice ce spune legislația

    Publicat pe:

    Emisiunile iCars

    Dezechilibrele sistemelor de frânare
    Plecăm cu motorul rece sau îl încălzim?

    Siguranța utilizării anvelopelor ar trebui să fie cea care ne ghidează alegerile. Desigur, în fața autorităților primează legalitatea, însă în primul rând trebuie să ne gândim la noi. 

    În spațiul public, conform unui comunicat infocons.ro, șoferii sunt avertizați că RAR nu asimilează anvelopele all season cu anvelopele de iarnă, șoferii care le utilizează în condiții de carosabil acoperit cu zăpadă sau gheață riscând să fie sancționați. Informația s-a propagat rapid, stârnind controverse.

    Și cum atunci când vrei să verifici o informație te duci la sursă, am consultat atât textul legii, cât și siteul oficial al Registrului Auto Român.

    Ce spune legea: Textul Ordonanţei Guvernului nr.5/2011, prin care se modifică Ordonanţa Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, utilizează termenul „anvelope de iarnă”, anvelope care se identifică prin utilizarea literelor M şi S, sub formă: M+S, M.S. sau M&S.

    Anvelopele de iarnă sunt cele care respectă şi sunt omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului Europei din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr.54, după caz.

    Anvelopele de iarnă sunt construite din cauciuc special pentru a oferi o aderenţă adecvată atunci când temperatura scade sub 7 grade sau carosabilul este acoperit de zăpadă, gheaţă ori polei.

    Denumirea de anvelopă all-season este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pe timp de iarnă conform Ordonanţei OG nr. 5 /2011. Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată şi legală este inscripţia literelor M şi S, sub formă: M+S, M.S. sau M&S, conform Ordonanţei de Guvern nr. 5/2011.

    Ce spune siteul oficial al RAR, după ce citează legea: ”Din punct de vedere tehnic anvelopa all-season nu este recomandată pentru utilizarea pe tot parcursul anului în ţări cu o climă ca a României, acestea fiind destinate mai degrabă unor ţări cu o climă mai temperată.”

    Așadar, RAR spune pe siteul oficial că ”nu recomandă”, chiar dacă pe anvelopele all season nu apare inscripția M+S, deși ar fi trebuit să specifice clar: ”utilizarea este ilegală”. În cazul aplicării unei sancțiuni, șoferul ar putea să o conteste, invocând poziția oficială a unei autorități, prin intermediul siteului instituției. De menționat că nu pe toate anvelopele all season există inscripția M+S, unele având doar un simbol reprezentând un fulg de zăpadă. În privința acestora din urmă apare nelămurirea.

    Ce spun specialiștii care testează calitatea acestor tipuri de anvelope? În primul rând, vorbind despre calitatea anvelopelor de iarnă, așa cum probabil utilizatorii știu deja, diferă foarte mult în funcție de producător, calitatea fiind reflectată de prețurile de vânzare. Principala caracteristică a anvelopelor de iarnă este că acestea nu se întăresc la temperaturi scăzute, pierzându-si astfel proprietățile care asigură aderența. Marii producători au investit an de an în cercetare, aderența fiind caracteristica vizată. Nu la fel se întâmplă cu zecile de mărci obscure, multe dintre ele provenite de pe piața din China, care deși vin cu inscripția M+S, nu prezintă garanția că asigură menținerea proprietăților în condițiile temperaturilor scăzute. Ajung însă să fie omologate și vândute la noi, având atuul prețului scăzut.

    În privința calității anvelopelor all season, prestigioasa publicație Auto Bild a efectuat un test comparativ cu anvelopele de iarnă. Rezultatul: cea mai nouă generație de anvelope all season este la fel de convingătoare pe zăpadă, ploaie sau asfalt uscat. Atenție, rezultatele diferă mult în funcție de producători, așa că vă recomandăm, pentru siguranța voastră, să citiți AICI detaliile testului comparativ al celor de la Auto Bild.

    Revenind la legalitate, RAR ar trebui să își revizuiască textele publicate pe siteul instituției, publicând textele de lege, nu recomandări care generează confuzie, putând atrage sancțiuni pentru șoferi.

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro