No menu items!
More

    SONDAJ: Sunteți de acord cu publicarea imaginilor cu accidente grave?

    Publicat pe:

    Emisiunile iCars

    Dezechilibrele sistemelor de frânare
    Plecăm cu motorul rece sau îl încălzim?
    SONDAJ: Sunteți de acord cu publicarea imaginilor cu accidente grave?

    Un nou accident îngrozitor în Ploiești, motiv de dezbateri, de argumente pro și contra atribuirii vinovăției, deși se pare că multora nu le folosesc experiențele cumplite alte altor participanți la trafic.

    Acest context este motivul pentru a vă invita să participați la un nou sondaj de opinie generat de echipa ICars, având ca scop conștientizarea pericolelor la care ne expunem și îi expunem pe ceilalți participanți la trafic, aflați în mod nefericit în locul nepotrivit, la momentul nepotrivit.

    Prin duritatea imaginilor și urmărilor, accidentul din seara de vineri, din apropierea Spitalului Județean de Urgență Ploiești, este încă subiect de discuție, mai ales că există filmarea care în mare măsură este relevantă pentru context. Și este foarte bine că se discută, că publicul are ocazia să vadă și, sperăm noi, să învețe ceva din această tragedie.

    Un motociclist în vârstă de 32 de ani, mândru de noua lui ”jucărie”, o prezenta nu cu mult timp în urmă pe pagina sa de facebook. Din păcate, felul în care a condus-o spune multe despre cum este să tratezi o motocicletă de viteză ca pe o jucărie.

    Citește AICI despre accidentul în care un motociclist și-a pierdut viața la ieșire din Ploiești.

    Inginer de profesie, trecut de vârsta la care poate ar fi existat o ”justificare” pentru teribilism, motociclistul circula cu viteză foarte mare, pe un sector de drum unde există limitare la 50 km/h. Și nu circula oricum, ci pe axul drumului. Este încă în cercetare ipoteza că ar fi concurat cu un Mercedes, condus și acesta cu viteză foarte mare, însă momentan ne abținem de la susținerea a ceea ce nu poate fi probat cu certitudine.

    Luăm însă în calcul toate aspectele clare din filmare, încercând să răspundem la numeroasele acuzații și emiteri de păreri mai mult sau mai puțin avizate. Facem și precizarea că imaginile provin de pe o cameră a unui alt motocilist, parte a unui grup care se deplasa regulamentar, exact așa cum trebuie condus un vehicul pe acel sector de drum.

    1. Avea ce să caute motociclistul pe axul drumului? Categoric NU! Motocicleta, ca oricare alt vehicul motorizat, chiar dacă are dimensiunea pe lățime care să îi permită ”să se strecoare”, nu trebuie să aibă o încadrare corectă pe banda de deplasare, conform Codului Rutier. În cazul depășirilor sau devansărilor, motociclistul efectuează aceste manevre cu respectarea semnificației marcajelor și a normelor de asigurare. Nu există noțiunea ”loc de strecurat”, deși știm foarte bine că este o practică. Sunt zeci de mii de motocicliști în România și doar câteva zeci sfârșesc tragic. Unii au și noroc (până într-o zi!...), dar cei mai mulți circulă regulamentar. Aceștia sunt cei care oferă și pretind respect, cei care trebuie luați în seamă și pe care șoferii trebuie să îi trateze cu același respect în trafic. Motocicliștii adevărați nu sunt ”donatori de organe”, așa cum din păcate sunt etichetați la grămadă. La fel de bine putem spune asta și despre unii șoferi, însă preferăm să nu o facem. Ne limităm la a spune că unii dintre ei sunt iresponsabili și pentru asta plătesc.

    2. Are șoferul Mercedesului vreo vină? Chiar dacă se dovedește că acesta se întrecea cu motociclistul, decizia motociclistului a fost una personală și pentru asta a plătit cu viața. Nimeni nu l-a forțat să circule pe axul drumului și să accelereze atât de puternic, încât să nu poată face nimic pentru a evita coliziunea cu balizele/separatoarele de sens. Șoferul Mercedesului poate fi tras la răspundere în anumite condiții, însă legislația are destule lacune încât să poată fi considerată prea permisivă. Și dacă l-ar fi șicanat pe motociclist, așa cum nu puțini au speculat, decizia corectă a motociclistului ar fi fost să nu dea curs și să continue să circule regulamentar, corect încadrat pe bandă și cu viteza legală, semnalând poliției comportamentul agresiv al unui alt participant la trafic, dacă într-adevăr așa a fost.

    3. Sunt vinovați administratorii drumului pentru amplasarea acelor separatoare, fără să fie presemnalizate? Au fost amplasate în acel loc, nu cu mult timp în urmă, tocmai pentru că dintr-un drum lateral ieșeau/intrau fără să se asigure foarte mulți, fiind frecvente accidentele, unele grave. Separatoarele sunt însă pe linia dublă continuă, deci într-un perimetru pe care nu avem ce căuta cu roțile mașinilor sau motocicletelor. Atât timp cât se circulă regulamentar, ele nu reprezintă nici cel mai mic pericol, așa cum se vede și în filmarea care surprinde celelalte vehicule, pe care separatoarele nu au cum să le încurce. Chiar dacă este amurg, iluminatul public funcționa, marcajele rutiere erau vizibile, iar viteza adaptată la cerințele legale poate face ca ceea ce unii consideră ”obstacole” să poată lesne duce la evitarea lor, deși, repetăm... nu avem ce căuta pe acea porțiune. S-a speculat că, deși motociclistul cunoștea zona, separatoarele apăruseră de curând, așa că nu a știut de existența lor. Fiecare metru parcus cu un vehicul se face cu atenție la drum, nu cu ceea ce știam cândva despre acel drum.

    4. Este infrastructura de vină? Auziți des că nu avem autostrăzi, că drumurile sunt jalnice. Da, nu avem autostrăzi, dar s-a dovedit că și unde avem suntem ”capabili” să producem evenimente rutiere grave, fiind la fel de iresponsabili ca pe un drum comunal. În plus, o rețea de drumuri naționale nu înseamnă că trebuie ca toate să fie autostrăzi. Fiecare țară, oricât de evoluată este și civilizată, are toate tipurile de drumuri. Cel puțin în cazul accidentului care a generat aceste dezbateri, vorbim despre un sector de drum iluminat, asfaltat și marcat. În alte cazuri este de vină și infrastructura, dar în cazul de față tocmai pentru că este una bună, pe un sector de drum drept, aceasta reprezintă o adevărată ”tentație” pentru teribiliști/iresponsabili. Nu puțini sunt cei care cer sensuri giratorii la fiecare intersecție. Este adevărat că în unele cazuri sunt realmente utile, însă nu poți avea câte un giratoriu la fiecare intersecție. În plus, sunt destule imagini ale unor accidente, care surprind vehicule ”zburând” efectiv peste giratorii, exclusiv din vina celor care le conduc cu viteză.

    5. Poliția doarme? Auziți sau afirmați și asta destul de des. Îi înțelegem pe cei care cer o prezență mai consistentă a polițiștilor, această categorie temându-se pe bună dreptate de iresponsabilii de pe drumurile publice, însă nu putem avea câte un polițist după fiecare teribilist sau pe fiecare drum public. Culmea, atunci când sunt, tot cei care simt nevoia de ”libertate” sunt contestarii prezenței polițiștilor, care brusc devin dușmanii participanților la trafic, fiind ”șpăgari ieșiți la produs”. Evită însă aceștia să spună că atunci când circulă regulamentar nu au niciun motiv să se teamă de prezența polițiștilor. Ce îmi pasă dacă, atunci când mă deplasez cu viteza legală, polițistul este camuflat sau nu, în mașină inscripționată sau neinscripționată??? Mulți ați circulat deja pe drumurile publice din Germania, spre exemplu. Aveți curaj să faceți acolo ce faceți pe drumurile noastre? Obiectați atunci când o mașină neinscripționată, dar în interiorul căreia se aprinde girofarul, dacă ați comis o ilegalitate în trafic, vă trage pe dreapta? Și pentru că tot vorbeam despre Germania, pentru că tot tânjim la o infrastructură rutieră ca acolo, nu ar fi de bun simț să tânjim și după educația nemților, după cum înțeleg să respecte legislația rutieră? Drumurile publice, oricât de generoase ar fi, nu sunt piste de automobilism sportiv!

    6. Publicarea/difuzarea imaginilor cu accidente groaznice este oportună? Discuția în acest caz este una complexă. Nu contestăm că sunt publicații sau postări ale unor persoane fizice care publică astfel de imagini pentru audiență. În ceea ce ne privește, decizia de a le publica (cenzurate acolo unde este cazul) vine exclusiv din nevoia de conștientizare. Da, nu face un secret din faptul că astfel de momente crunte trebuie să îi sperie pe teribiliști, chiar ne dorim asta, gândindu-ne la câte vieți pot fi astfel salvate, inclusiv ale noastre. Este drept că pentru unii nu este cazul să vorbim despre inducerea stării de teamă. Cerebrali fiind, este suficient ca acești oameni să vadă imaginile și să conștientizeze ce înseamnă un moment de neatenție sau un puseu de teribilism. Vă mărturisim că și pentru noi au același impact și mereu ne readucem aminte că niciodată nu este cazul să tratăm cu superficialitate prezența în trafic.

    7. Vă gândiți vreodată la familiile celor implicați, când difuzați astfel de imagini? Vă gândiți ce impact au asupra lor? Iată două întrebări care s-ar vrea să culpabilizeze difuzorii, al căror rol a fost explicat în punctul precedent. Sub o formă sau alta, dacă există, aceste imagini ajung la familiile victimelor. Știm, nu este deloc ușor pentru acei oameni. Chiar dacă au impact emoțional puternic, faptul este deja consumat. Nu de puține ori i-au ajutat să se edifice în privința vinovăției, gestionând în consecință situația mai departe. Deși cu cinismul aferent, aceste imagini (chiar și cenzurate) au ca prim rol avertizarea publicului asupra consecințelor. În multe cazuri se dovedește un suport real pentru cei care până la un anumit moment își spuneau ”mie nu mi se poate întâmpla”. Totodată, imaginile îi ajută și pe cei nevinovați, implicați în evenimente rutiere. Șoferița din accidentul de vineri va rămâne traumatizată pe viață, deși nu a avut nicio vină, circulând regulamentar din sens opus. A scăpat teafără doar printr-un noroc rar întâlnit, însă nevinovată fiind suportă acum o traumă psihică majoră.

    8. Felul în care unii înțeleg să comenteze astfel de evenimente, limbajul folosit și superficialitatea cu care se hazardează să acuze sau să pună situația în afara contextului prevederilor legale, toate acestea țin de nivelul de educație al fiecăruia. Aici avem întotdeauna de lucru în moderarea comentariilor. Putem face însă un apel la reținere în emiterea de păreri și verdicte. Scopul unor astfel de dezbateri nu este să jignim pe nimeni, ci să învățăm ceva din fiecare experiență, tocmai pentru a limita pe cât de mult posibil repetarea dramelor precum cea pe care am detaliat-o astăzi.

    Citește AICI editorialul ICars România despre asumarea consecințelor, atunci când ieșim pe drumurile publice în anumite condiții.

    Așadar, având în vedere aceste argumente, vă invităm să vă exprimați opțiunea în privința utilității publicării unor astfel de imagini, votând una dintre cele patru opțiuni din sondajul generat de echipa ICars, la finalul acestui articol.

    Abonează-te la newsletter-ul nostru

    Vei primi cele mai noi știri din domeniul auto-moto

    Nou pe iCars.ro